Как работи дигиталната карта?

Ако вече сте използвали тази иновативна услуга, по всяка вероятност сте се запитали как всъщност се случва плащането. А ако сте от по-любознателните потребители, които са запалени по технологичните новости, може би вече знаете поне половината 🙂

В началото беше картата

Стандартната карта е добре позната за всички нас. Разплащането с нея е ежедневие отдавна, а от 2013 г.  – с въвеждането на Debit MasterCard от Fibank, клиентите на Банката използват всички предимства на дебитната карта, съчетани с безконтактно плащане и интернет разплащания.

И ето че вече дори няма нужда да носим със себе си карта, за да платим безконтактно. Необходим ни е само  … смартфон 🙂

За да илюстрираме как се случва процесът на плащане с Дигитална карта, ще го сравним с този при стандартната (пластиката).

Ето така най-просто можем да онагледим процеса на плащане със стандартна безконтактна карта:

EMV

Плащането със стандартна безконтактна карта се базира на EMV* технологията.

 Процес на извършване на трансакцията:

  1. Чип процесорът генерира криптограма;
  2. Данните от криптираната връзка и картата се изпращат до ПОС терминала (с протокол, отговарящ на заложените стандарти) чрез NFC технологията;
  3. Генерира се съобщение за плащане и се изпраща до банката получател;
  4. Банката извършва допълнителна проверка и верифицира информацията от криптограмата и картата;
  5. На дисплея на ПОС устройството се показва резултатът от трансакцията.

*EMV е съкращение за Europay, Mastercard и Visa –  трите организации, които развиват първоначалните спецификации. EMV е отворен стандартен набор от спецификации за смарт картовите разплащания и приемащите ги  устройства. Спецификациите на EMV са разработени, за да се определи набор от изисквания за осигуряване на оперативна съвместимост между чип-базирани карти за плащане и терминали. EMV чип-картите съдържат вградени микропроцесори, които осигуряват силни защитни функции  и други възможности на приложение, които традиционните карти с магнитна лента не притежават.


 При плащане с Дигитална карта процесът изглежда така:

HCE

Дигиталните плащания се базират на HCE* технологията

Основни стъпки при извършване на трансакцията:

  1. Извършват се необходимите проверки, свързани със сигурността в облака;
  2. Данните от криптираната връзка и картата се изпращат до ПОС терминала (с протокол, отговарящ на заложените стандарти) чрез NFC технологията;
  3. Генерира се съобщение за плащане и се изпраща до банката получател;
  4. Банката извършва допълнителна проверка и верифицира информацията от криптограмата и картата;
  5. На дисплея на ПОС устройството се показва резултатът от трансакцията

*Host card emulation (HCE) е софтуерната архитектура, която осигурява точното виртуално представяне на различни електронни идентичности, използвайки само софтуер (достъп, транзит и банкиране). Преди налагането на HCE NFC трансакциите се извършваха  предимно, като използват различни инструменти за сигурност.

 

И после дойде облакът…

Дигиталната карта е cloud базирана услуга. Това гарантира максимална сигурност на банковата карта във Вашето смарт устройство.

А ето как облакът се грижи за сигурността на Вашите средства: cloud-based secure element

При плащането с Дигитална карта първата стъпка е смартфонът да изиска SUK (Single Use Key). В облака се извършват необходимите проверки за верифициране и се генерира се SUK. След това Вашият смартфон получава SUK. На следващата стъпка ПОС терминалът изисква криптограма и информация от картата, която трансформира, използвайки заложения стандарт, чрез технологията NFC.

В следващите 2 стъпки смартфонът декриптира SUK и получава ключ за индивидуалната трансакция, след което генерира криптограма, подготвя информацията от картата и ги изпраща до ПОС устройството.

Този, на пръв поглед сложен процес, всъщност стои зад плащането с Дигитална карта, което Ви отнема едва няколко секунди.

За това кратко време в облака се извършват редица проверки и верификации, които гарантират максималната сигурност на Вашите средства.

 

И накрая – вместо заключение
physical vs deigital card

Стандартната банкова карта – например Debit MasterCard Pay Pass, можем да характеризираме с основна  картова сметка с PAN, докато Дигиталната карта във Вашия смартфон се свързва към основната картова сметка с алтернативен PAN.

Предлаганите услуги позволяват използването на една сметка с две различни карти, които Ви предоставят разнообразни възможности за плащане и различни отчети.

 

 

Споделете с приятели

  • във Facebook
  • в Twitter
  • в Google+
  • в LinkedIn
  • в Pinterest

Коментарите по темата

  • Калин Тихолов
    14.05.2016 @ 16:26

    Здравейте,
    Услугата е страхотна и много удобна. От както я имам я използвам постоянно,но бих желал да ви предложа да едно малко подобрение/улеснение :-), което сигурно ще е удобно и на другите потребители. Става въпрос за този бутон, който активира картата, да може да поставя, като бърз бутон на дисплея на телефона и да не е необходимо всеки път да се влиза в приложението, когато се използва дигиталната карта. Също така ще се радвам, ако скоро приложението е налично и за windows mobile. Поздрави и продъвайте в същия дух с предлагането на такива иновативни услуги

    • Custumer Support
      14.05.2016 @ 16:28

      Здравейте, г-н Тихолов,
      благодарим Ви за положителната обратна връзка и предложението. Ще го насочим към колегите.

      Поздрави и приятно използване на услугата! 🙂
      Екипът на Fibank

  • Людмил Стефанов
    17.05.2016 @ 17:14

    Здравейте, необходимо ли е да имаш издадена безконтактна карта за да ползваш дигитална такава?

    • Custumer Support
      17.05.2016 @ 17:17

      Здравейте, г-н Стефанов,
      необходимо е просто да имате издадена карта към Ваша сметка в Банката. Няма значение дали карата е безконтактна или не.
      Всички технически изисквания, които сме описали тук, трябва да са спазени. 🙂

      Поздрави,
      Екипът на Fibank

  • Людмил Стефанов
    17.05.2016 @ 17:35

    Отговарям на всичките изисквания, имам и две издадени карти към сметка в банката, но при натискане на кръглия черен бутон в долния десен ъгъл приложението ми отговаря: Device is not supported. Служителка от банковия клон ми казва, че трябва да имам задължително издадена безконтактна карта.
    Смартфонът ми е ALCATEL ONETOUCH IDOL3-4.7,
    6039Y. Операционната система е легална Android 5.0.2, имам функция NFC с поддръжка на Host Card Emulation. Имам инсталирано приложението на fibank с активно банкиране.Устройството е в списъка с одобрени и сертифицирани от MasterCard. И въпреки всичко системата при мен не работи. В менюто “Дигитални плащания с NFC” пък ми изписва: Устройството Ви не може да извършва безконтактни плащания, съгласно изискванията на MasterCard. Какво трябва да се направи в този случай?

    • Custumer Support
      19.05.2016 @ 8:59

      Привет отново,
      Съветваме Ви, когато отворите екрана за плащане от червения бутон, да обърне внимание на червеното съобщение, което се изписва долу на екрана. То ще Ви даде информация какво точно не е наред с устройството и защо не можете да извършите плащане с Дигитална карта.
      Ще сме Ви благодарни да споделите каква е грешката.

      Успешен ден! 🙂
      Поздрави,
      Екипът на Fibank

  • Lyudmil Stefanov
    19.05.2016 @ 9:18

    Нямам червен бутон, а черен и след като го натисна се изписва червено съобщение:”Device is not supported”, което няма как да е истина.

    • Custumer Support
      19.05.2016 @ 17:33

      В момента правим допълнителна проверка. Ще Ви пишем отново 🙂

  • Тодоров
    24.05.2016 @ 16:59

    Услугата е много добра.
    Необходимо ли е винаги да има връзка през Интернет?
    Възможно ли е да променя ПИН кодът?
    Ще има ли възможност за промяна снимката при стартиране не приложението?

    • Custumer Support
      25.05.2016 @ 11:42

      Здравейте,
      С дигиталната карта можете да извършите до 10 плащания в режим офлайн (без устройството Ви да е свързано с интернет). Към момента не е налична опция за смяна на ПИН кода.
      Началната визия на приложението също не може да се променя.

      Желаем Ви приятно използване на услугата! 🙂

      Поздрави,
      Екипът на Fibank

  • Веселин Живков
    27.06.2016 @ 16:27

    Използвам дигиталната карта още от първите дни на официалното публикуване на приложението (вече мисля няколко месеца стават). Всичко е много хубаво и удобно с едно изключение – има ПОС терминали, на които просто не минава плащането. Такива са ПОС терминалите във ВСИЧКИ магазини на ЛИДЛ. Мисля, че след като трябва задължително пластиката на физическата карта винаги да е с мен заради вероятността плащането да не мине, си губи смисъла на идеята. Опитах да разговарям с банката, поддържаща ПОС терминалите на ЛИДЛ – изобщо не можаха да разберат каква е тази дигитална карта (как може да работиш в банка и да не знаеш за това не ми го побира главата). Говорих и с вируталния банков клон и картовия отдел на ПИБ. И от дветете места не можаха да ми помогнат и да ми обяснят защо там не мога да плащам с дигиталната карта. Пиша тук, тъй като виждам, че тук отговаря явно някой, който е наясно с материята. Дано да получа отговор с това на кои ПОС терминали да очаквам, че плащането няма да мине и да знам предварително и да не изпадам в неудобни стиуации.

    • Custumer Support
      28.06.2016 @ 10:13

      Здравейте, г-н Живков,
      благодарим Ви за интереса към Дигиталната карта 🙂
      За да можете да извършвате плащане чрез дигитална карта, е необходимо Вашето смарт устройство да отговаря на техническите изисквания, които ще намерите тук.
      Единственото изискване за ПОС терминалите е да приемат безконтактни плащания. В случай че смартфонът Ви отговаря на всички технически изисквания и срещата трудност само с някои ПОС терминал, то проблемът най-вероятно е в конкретните ПОС устройства. Това е в компетенцията на съответната банка, към която са ПОС терминалите.

      Желаем Ви успешен ден! 🙂
      Поздрави,
      Екипът на Fibank

    • Йордан Вълчев
      06.07.2016 @ 13:52

      Досега не съм имам проблеми на никой терминал. Редовно плащам и в LIDL с телфона без никакъв проблем. Да не би проблема да е от NFC-то на твоя апарат и техните терминали.
      Моя телефон е OnePlus One.
      Поздрави

  • Йордан Вълчев
    06.07.2016 @ 14:54

    Здравейте,
    Ползвам услугата от самото начало.
    Имам следните препоръки.
    1. Все още не сте добавили възможност за смяна на ПИН, а обещахте в другата статия че ще я има в следващата версия.
    2. При плащане в магазини със слаб интернет (или липсващ), след натискане на копчето за плащане в приложението, то почва да зарежда и така над минута, докато не го спра ръчно и не повторя операцията. Това е доста изнервящо, ако си на каса с голяма опашка.
    3. Наистина е добре да има възможност за извеждане на бутон(икона,widget) за директно плащане, а не за влизане в приложението.
    4. Ако може дори да се направи, така че да можеш да платиш и с изключен телефон като го доближиш и потвърдиш след излизане на запитване на екрана без да го отдалечаваш от терминала, все едно е обикновена безконтактна карта.
    С благодарности и поздрави и се надявам скоро да решите горните проблеми

    • Custumer Support
      06.07.2016 @ 16:21

      Здравейте, г-н Вълчев,
      Най-напред Ви благодарим за интереса, с който следите и използвате услугата ни Дигитална карта 🙂
      Описаните от Вас бъговете са предадени на support центъра и ще бъдат отстранени в максимално кратки срокове. Препоръчаните от Вас нови функционалности ще бъдат анализирани при разработката на новите версии на приложението.
      Относно смяната на ПИН – ще бъде възможно в по-следващите версии.

      С предстоящото обновяване на приложението ще добавим към него нови и интересни функционалности. Очаквайте ги съвсем скоро 🙂

      Поздрави,
      Екипът на Fibank

  • Тодоров
    02.10.2016 @ 19:19

    Здравейте,
    Лошата Интернет връзка забавя плащането./времето до появата на съобщение да се доближи до пос терминала./
    В този случай винаги изключвам Интернет връзката.
    Тези 10 плащания са за сигурност, но възможно ли е да се нулират при влизане в профила, все пак това там става с парола.

    • Custumer Support
      03.10.2016 @ 10:05

      Здравейте, г-н Тодоров,
      Десетте плащания офлайн (без интернет връзка) се нулират при следващото Ви плащане с интернет връзка или при стартиране на екран за плащане при наличие на интернет връзка, в зависимост от операционната система.

      Успешна седмица! 🙂
      Поздрави,
      Екипът на Fibank

  • Тодоров
    13.10.2016 @ 11:26

    Здравейте,
    Благодаря за отговора, но смятам, че това нулиране на 10 offline плащания става само с ПЛАЩАНЕ в online режим. Това с горепосоченото за слаба или липсваща Интернет връзка създава някои неудобни ситуации на касите при плащане.
    Понеже към този момент не могя да преценя необходимостта от това телефона да се свърже online някъде точно между желанието да се плати и самото плащане, а в същото време да може да се плаща offline, как това помага за сигурността, то може би трябва да се добяви отделен бутон за offline плащане. Или нека се свързва след транзакцията и даже да показва съобщения ако е необходимо.
    Имайте предвид, че понякога приложението се използва не на бюрото на разработчика, където винаги връзката е добра.

    • Custumer Support
      17.10.2016 @ 9:12

      Здравейте отново, г-н Тодоров,
      в приложението бързият бутон за стартиране на плащане показва, че офлайн плащанията намаляват.
      Към момента не планираме приложението да бъде променено в тази посока.
      Работим по подобрение и подобряване на функционалностите.

      Поздрави и успешна седмица! 🙂