Мобилно банкиране, мобилни плащания и разликата между двете

С навлизането на новите технологии все по-често се срещат словосъчетанията „мобилно банкиране” и „мобилни плащания”. Но какво всъщност представляват двете и има ли разлика между тях?

С „мобилното банкиране” Вашата банка е винаги с Вас. Чрез мобилния си телефон и без да посещавате клон на банката можете да проверите наличността по сметките си в банката или плащанията с карти, да наредите превод, да откриете сметка и пр. Това може да става с изпращане на кратки съобщения (остарял подход, който вече не предлагаме), приложение за смартфон или уебприложение. Нашето предложение е уебприложение - мобилна версия на Виртуалния ни клон, която се ползва активно от 2011 г. насам. С нея можете да банкирате навсякъде чрез своето iOS (iPhone, iPod touch, iPad), Android, Symbian, Windows Phone (Mobile) устройство. Ако имате BlackBerry или устройство с друга операционна система, също можете да банкирате, но за пълна функционалност трябва да си инсталирате друг браузър – Opera Mini например. Можете да правите не само справки, но и да нареждате преводи и да откривате сметки, като използвате Token устройство. Броят на нашите клиенти, които използват мобилната версия на Виртуалния ни клон, непрекъснато нараства.

За “мобилните плащания” отново Ви е необходимо мобилно устройство, най-вече мобилен телефон (смартфон), чрез което физически извършвате или потвърждавате плащане. Това може да става например чрез NFC технологията, по която работят нашите безконтактни карти MasterCard PayPass, Maestro Paypass, Visa payWave Classic, Visa Electron payWave – само доближавате смартфона си до подходящия ПОС терминал и готово. Вече работим активно в това направление съвместно с Mtel. Към категорията на мобилните плащания спадат и друг тип операции – плащането на търговец чрез приложенията на PayPal или Google Wallet, инсталирани на Вашия смартфон. Искате например да си купите нещо от онлайн магазин през мобилния си телефон – плащането ще потвърдите пак през него. Има много интересни разработки в тази посока и ако Ви е интересно, можем да Ви разкажем повече в следващи публикации.

Да, разлика между „мобилно банкиране” и „мобилни плащания” има. И в двата случая имаме мобилно устройство, чрез което се извършват  операциите. При „мобилното банкиране” Вашата банка е навсякъде с Вас – банкирате чрез мобилния си телефон. „Мобилните плащания” пък превръщат мобилния Ви телефон в средство за разплащане – точно като Вашата кредитна или дебитна карта, но с много повече възможности и предимства. Новите технологии създават една наистина динамична среда, в която ще намерим решение на нужди, които все още не сме изпитали. Всъщност не е далеч времето, когато ще сме свикнали с понятието „мобилен портфейл”, което ще обединява „мобилното банкиране” и „мобилните плащания”.

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Здравейте,

    Статиите относно съвместната ви дейност с MTel за NFC плащанията с мобилни устройства не само тук, а изобщо в мрежата са от поне година назад. Изоставен ли е този проект или може да се очаква в скоро време използване на мобилни утройства вместо банковите карти?

    Поздрави!

  2. Приложение за Windows Phone ще има ли?

    1. Здравейте! На този етап не предвиждаме да има приложение за Windows Phone.

  3. А потребителите на андроид трябва ли да се чувстваме малко прецакани? Странно, че излезе приложението за iOS при положение че потребителите на Android са по-голям %. В горният си коментар не споменахте, че ще има версия и за други OS, което ме кара да си мисля, че в някаква степен пренебрегвате останалите. Личното ми мнение е, че ако е запланувано да има и други версии, то по-добрата стратегия би била да се обявят едновременно за всички устройства, а не както сега, за да се спестят коментари (и песимизъм) като моя. Предполагам, че няма да съм единствения разочарован от избора ви.

    1. Здравейте, г-н Пенев! Първо пуснахме приложението за iPhone, но работим върху Fibank за Android. Веднага щом сме готови с него или можем да споделим повече информация, ще разкажем. Благодарим за разбирането и нетърпението да използвате нашето мобилно приложение. Поздрави!

  4. Здравейте,

    бих искал да попитам дали планирате пускането на приложения за Android и iPhone? Няколко Ваши конкурентни банки вече разполагат с много удобни приложения за мобилно банкиране. User experience при native приложения и мобилни уеб приложения е несъпоставим и в епохата на мобилните устройства, банка от класа на Fibank би трябвало да се замисли за предлагането на такъв вид услуга на своите клиенти.

    С уважение,
    Марчев

    1. Здравейте, г-н Марчев! Вече имаме мобилно приложение за iPhone (което не сме обявили официално на този етап). То е с пасивни възможности - справки за наличности и плащания с карти, най-близки клонове и банкомати и пр. Мобилните технологии със сигурност не са ни чужди. И сега Виртуалният ни клон е достъпен от много и различни мобилни операционни системи и браузъри. Прав сте за потребителското изживяване. В бъдеще ще направим и мобилното банкиране още по-приятно. С уважение, Екипът на Fibank

Коментирай