Сребърна възпоменателна монета „150 години първа железопътна линия в България: Русе – Варна”

По повод отбелязването на 150 годишнината от създаването на първата българска железопътна линия, БНБ емитира нова сребърна възпоменателна монета „150 години първа железопътна линия в България: Русе – Варна”.

Монетата е отсечена в Монетен двор ЕАД, а художественият проект е на  Тодор Тодоров.

На лицевата й страна са изобразени: емблемата на Българската народна банка с годината „1879“ върху лентата, околовръст надписи „БЪЛГАРСКА НАРОДНА БАНКА“ и годината на емисията „2016“, а между тях – „10 ЛЕВА“ .

На обратната страна на монетата е изобразена влакова композиция и околовръст надписи „150 ГОДИНИ“ и на два реда „ПЪРВА ЖЕЛЕЗОПЪТНА ЛИНИЯ В БЪЛГАРИЯ“ и „РУСЕ – ВАРНА“.

Untitled

ТЕХНИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ

Емисия 2016 г.

Номинална стойност:  10 лева

Метал, проба:  Ag 925/1000

Качество: мат-гланц, висше

Тегло: 23.33 г

Диаметър: 38.61 мм

Гурт:  гладък

Тираж: 3000

Цена: 66 лв.

 

*Илюстрацията е част от информационната брошура, издадена от БНБ по повод емитирането на монетата.

Монетата вече е в клоновете на Първа инвестиционна банка.

Историята на железопътните линии в Българя започва на 1 септември 1861 г.

Тогава „султанът издава ферман за построяване на първата жп линия в днешните български земи между градовете Русе и Варна. То е възложено на британската компания „Баркли Брадърс”. Работи се по проект на инж. Хенри Баркли и често като строителен материал се използват камъни от дотогава добре запазените древни български столици Плиска и Преслав, а населението участва принудително в строителството.

Изграждането започва едновременно от двете крайни точки (Русе и Варна) и включва още осем гари – Червена вода, Ветово, Разград, Ясеновец, Каменяк, Каспичан, Провадя и Белослав. При откриването на линията на 26 октомври 1866 г. дължината й е 224 км.

Към 2015 г. българските жп линии са с обща дължина 4024 км за почти 111 хил. кв. км територия.”*

* Информационна брошура на БНБ

 

Споделете с приятели

  • във Facebook
  • в Twitter
  • в Google+
  • в LinkedIn
  • в Pinterest

Очакваме първия коментар :)