Традиционният Банково-финансов форум на списание „Мениджър“, на който Fibank е основен партньор, се проведе за 8-и път в столичния Интер Експо Център. Темата на тазгодишното издание беше „Бъдещето на парите“, а сред дискутираните области бяха банките и еврозоната, дигиталната трансформация, България като инвестиционна дестинация, управлението на риска и личните финанси.

В един от най-интересните за гостите панели, посветен на иновациите в банковия сектор, се включи Главният директор „Дигитално развитие“ и член на Управителния съвет на Fibank – г-н Владимир Икономов. Той сподели опита си как изкуственият интелект и облачните технологии променят бизнеса: „До последните 1-2 години традиционно приемахме понятието изкуствен интелект като модели и инструменти, които ни помагаха да предвиждаме клиентското поведение, рискови модели, модели за продажби – специализирани функции, които да ни дадат някакъв резултат, който бихме искали да използваме. Това, което напоследък се случва в сферата на генеративния изкуствен интелект е, че се наблюдава една промяна на фокуса от традиционните модели към цялостни автономни системи, които започват самите те да взимат решения на база на основни параметри, които задаваме. Това е един огромен иноватор в сферата.“

На въпроса от модератора на панела Иван Нончев, главен редактор на „Мениджър News“, за баланса между бързината на услугите и киберсигурността, Владимир Икономов посочи, че това е сериозно предизвикателство, което банките ще продължат да следят и подобряват. Той подчерта, че традиционните информационни системи се създаваха по спецификации, които имат много ясен ход от събития, които могат или не могат да се случат. За разлика от тях, при генеративния изкуствен интелект има голямо ниво на несигурност при крайния резултат. „Изходът от една задача не винаги е на 100% този, който очакваме. За да се обезпечи това от страната от банката, трябва всички данни, които влизат и излизат към и от този модел, да бъдат обезпечени в една среда – най-често това е в облака. Второ, за да  работи ефективно един AI агент има нужда не само от знания, но и от инструменти. Тези инструменти са традиционните информационни системи – търсачка в интернет, връзка към база или документ. Всички тези точки биват извикани не от традиционната система, а от самия модел. Затова в момента се създават т.нар. слоеве, които да гарантират 100-процентов резултат, отговарящ на очакването“, обясни г-н Икономов. 

По отношение на визията за бъдещето на банките след 5-10 години, Владимир Икономов заяви, че най-хубавият вариант е всяка банка да се адаптира към промяната и да разцъфне като мултиканална платформа за всякакви услуги – банкови и небанкови.

Златко Стоянов

Златко е Мениджър „Корпоративни комуникации”, като се присъединява към екипа на Fibank през 2011 г. в дирекция "Методология". Автор е на статии в корпоративния вестник Fibank NEWS, отразяващи един по-приемлив поглед към сложната банкова терминология. Следи развитието на регулациите и тяхното отражение в дейността на банките. Очаквайте от него разработки, посветени на новостите в банковата сфера.

Коментари

Коментирай