В условията на повишена икономическа несигурност и колебания на финансовите пазари, интересът към инвестиции в благородни метали традиционно нараства. Fibank проведе анкета* с цел да се анализират нагласите на хората към този тип активи в България. В тази и следващите няколко публикации ще бъдат представени и резултатите от проучването.

Златото се утвърждава като стабилен актив, който традиционно привлича вниманието на инвеститорите, особено в несигурни икономически периоди. Интересът към него традиционно превишава този към среброто – тенденция, която се отчита и от проведените през 2011 г. и 2012 г. предходни проучвания.

Благородните метали се възприемат като универсален и надежден елемент в стратегията за спестяване, който понякога се комбинира с различни други методи. Хората предпочитат сами да взимат решения относно покупката или продажбата на благородни метали, като се уповават основно на обективни фактори – пазарни движения, добри оферти, дългосрочни прогнози.

Данните от графиката показват, че благородните метали не са масово ежедневна инвестиция или покупка според повечето хора, а по-скоро периодична активност. Те могат да се възприемат като дългосрочна инвестиция, колекционерство или подарък, като тези неща не предполагат ежемесечно купуване.

Според данните предстоящото преминаване към еврото през 2026 година няма да окаже съществено влияние върху интереса към инвестициите в благородни метали, тъй като почти във всички доходни групи най-големият дял от респондентите заявява липса на промяна. Благородните метали традиционно се разглеждат като защита срещу инфлация и парична нестабилност, също така дългосрочната стойност на металите е независима от валутата. Това показва дълбоко вкоренено доверие в този тип активи.

Над 50% от закупилите изделия от благородни метали от Fibank са го направили с цел подарък. Тази тенденция се запазва от 2012 насам, което може да се дължи на факта, че благородните метали се възприемат като символ на престиж, уважение и специално отношение, като за разлика от повечето подаръци, изделията от благородни метали не губят стойността си с времето. Fibank традиционно предлага монети, кюлчета и колекционерски серии, които са подходящ подарък за специални поводи. Банката предлага и тематични серии, свързани с българските празници и традиции празници. Именно тази богата палитра от продукти също увеличава интереса на потребителите към тези изделия.

 

*В края на октомври месец и началото на ноември месец за две седмици проведохме онлайн изследване на посетителите на страницата на банката в социалната мрежа Instagram. В проучването взеха участие 235 души. Предвид параметрите на проведеното изследване то не претендира за представителност на събраната информация. Целта на изследването бе да установи нагласите на потребителите по отношение инвестициите в благородни метали.

Коментари

Коментирай