По повод отбелязването на 150 годишнината от създаването на първата българска железопътна линия, БНБ емитира нова сребърна възпоменателна монета „150 години първа железопътна линия в България: Русе – Варна”.
Монетата е отсечена в Монетен двор ЕАД, а художественият проект е на Тодор Тодоров.
На лицевата й страна са изобразени: емблемата на Българската народна банка с годината „1879“ върху лентата, околовръст надписи „БЪЛГАРСКА НАРОДНА БАНКА“ и годината на емисията „2016“, а между тях – „10 ЛЕВА“ .
На обратната страна на монетата е изобразена влакова композиция и околовръст надписи „150 ГОДИНИ“ и на два реда „ПЪРВА ЖЕЛЕЗОПЪТНА ЛИНИЯ В БЪЛГАРИЯ“ и „РУСЕ – ВАРНА“.
ТЕХНИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИЕмисия 2016 г.
Номинална стойност: 10 лева
Метал, проба: Ag 925/1000
Качество: мат-гланц, висше
Тегло: 23.33 г
Диаметър: 38.61 мм
Гурт: гладък
Тираж: 3000
Цена: 66 лв.
*Илюстрацията е част от информационната брошура, издадена от БНБ по повод емитирането на монетата.
Монетата вече е в клоновете на Първа инвестиционна банка.
Историята на железопътните линии в Българя започва на 1 септември 1861 г.
Тогава „султанът издава ферман за построяване на първата жп линия в днешните български земи между градовете Русе и Варна. То е възложено на британската компания „Баркли Брадърс”. Работи се по проект на инж. Хенри Баркли и често като строителен материал се използват камъни от дотогава добре запазените древни български столици Плиска и Преслав, а населението участва принудително в строителството.
Изграждането започва едновременно от двете крайни точки (Русе и Варна) и включва още осем гари – Червена вода, Ветово, Разград, Ясеновец, Каменяк, Каспичан, Провадя и Белослав. При откриването на линията на 26 октомври 1866 г. дължината й е 224 км.
Към 2015 г. българските жп линии са с обща дължина 4024 км за почти 111 хил. кв. км територия.”*
* Информационна брошура на БНБ
Коментари