Какво е полезно да знаем, когато кандидатстваме за потребителски или жилищен кредит?

Съвети от Ваня Маровска, „Специалист кредити на физически лица” във Fibank

Ваня Маровска е „Специалист кредити на физически лица” във Fibank. Има магистърска степен по „Мениджмънт на бизнес организациите” от С.А. Д.А.Ценов” гр. Свищов.  Започва своя професионален път в банковата сфера през 2008 г. в Райфайзенбанк България, като в началото заема длъжността „Фронт-офис работа с клиенти”, след което „Специалист потребителски и ипотечни кредит”. Към екипа на Първа инвестиционна банка се присъединява през 2014 г. като „Специалист кредити на физически лица”.

Любима нейна мисъл е „Пораженецът никога не печели. Победителят никога не приема поражението.” – из „Мисли и забогатявай” на Наполеон Хил.

Ваня, често хората, които кандидатстват за кредит, идвайки в офиса, имат много въпроси. Кои са първите неща, за които те питат клиентите?

Основното нещо, от което се интересуват клиентите, консултирайки се за кредит, било то: потребителски, ипотечен, овърдрафт или кредитна карта, е цената на продукта, включваща лихвен процент и съпътстващи такси и застраховки. Друг въпрос, който задават, е относно срока на вземане на решение от страна на Банката за отпускане на искания от тях кредит.

Какви са най-честите притеснения на клиентите, когато подават искане за кредит?

Това, което ми прави впечатление, е че все по често консултирам клиенти, които са напълно уверени в себе си като кредитополучатели и съответно добре запознати с условията за кредитиране. Като притеснение от тяхна страна, забелязвам че има по отношение на лихвения процент, след изтичане на фиксирания период, а именно при евентуална промяна до какви нива би достигнал.

Когато става въпрос за жилищен кредит, има ли детайли, за които хората трябва да внимават при избора на имот? Какви са твоите съвети? За какво купувачът трябва да следи, когато се спира на даден имот с желание да го закупи?

Според мен първото, което трябва да направят, е да изберат кредитираща институция. Клиентът трябва да се информира добре и да не прави избор само на база на лихвения процент, реклама или препоръка. Годишният лихвен процент, фиксираната лихва на кредита и добрата комбинация от допълнителни продукти  и защита са важни параметри, които не трябва да бъдат пренебрегвани. По отношение на самия имот е препоръчително, купувачът да се усведоми предварително, дали обявената цена е реална, какво е общото състояние на сградата, както и да прояви изключително внимание при подписване на предварителен договор за покупко-продажба.

Разкажи ни някоя интересна история от твоята практика, която въпреки възникнали препятствия е завършила с покупко-продажба успешно?

Всеки един случай е интересен сам по себе си, особено когато става въпрос за финансиране на недвижим имот, за това ми е трудно да конкретизирам само един. Стремежът ми винаги е бил купувачът да бъде минимално ангажиран при създаване на евентуални трудности и в крайна сметка най-важно за мен е удовлетвореността на клиента в края на сделката.

Чести ли са случаите, когато един имот се оказва, че не може да бъде продаден и сделката не може да бъде осъществена?

Не бих казала, че се случва често. Аз лично не съм имала такъв случай до момента.

Какви са твоите съвети към купувачите? Кандидатстването за жилищен кредит е процес, който отнема време и зависи от активността и на продавача. Може би едно от най-важните неща е купувачът да се зареди с търпение и да се информира своевременно за процеса на кандидатстване?

Точно така, много важен момент преди стартирането на процедура по кандидатстване за кредит за покупка на недвижим имот е клиентът да бъде осведомен за пътя, през който трябва да премине от подаване на документите до финализиране на сделката. Факт е, че времето е ценно за всички ни, но въпреки това съветвам бъдещите купувачи за проява на търпение, просто защото това е важна стъпка в живота и всеки един детайл и подробност трябва да бъдат изяснени своевременно.

За какво най-често клиентите имат нужда от потребителски кредит – за ремонт, за мечтана почивка, за закупуване на нещо...?

Това, което ми прави впечатление е, увеличаваща се тенденция към ползване на потребителскии кредити, с цел: ремонт, закупуване на автомобил, лечение и все по-рядко се нуждаят от финансиране за почивка или екскурзия.

Пенсионерите все по-често имат желание да кандидатстват за потребителски кредит и се притесняват, че възрастта им е проблем и се отчита негативно при евентуално кандидатстване. Ще ни разкажеш ли какви са възможностите за кандидатстване за един пенсионер?

Неизбежно е поставянето на долна и горна възрастова граница при кредитиране, съответно погасяването при потребителските кредит е до навършване на 65 години, а при обезпечените с ипотека до навършване на 70 г. В този ред на мисли смятам, че Първа инвестиционна банка АД е помислила и за пенсионерите и техните нужди. Като основно изискване е превод на пенсията по сметка в банката.

В наши дни едно от основните преимущества е, че информацията е по-лесно достъпна. Ако аз съм клиент, който няма опит в кандидатстването за кредит, какво ще ме посъветваш? Как мога да се информирам бързо и лесно, за да дойда при теб по-подготвена и да оптимизираме времето за кандидатстване?

В съвременното общество и достъпа на потребителите до интернет е много по-лесно информирането относно условия и начини за кандидатстване за кредит. В сайта на банката горепосочените са описани подробно. Създаден е портал за онлайн кандидатстване за потребителски кредити и кредитни карти, където клиент може да направи заявка и да посети офис на Банката само за подписване на договора. По отношение на обезпечените с ипотека кредити препоръчвам директен разговор със Специалист финансови продукти, който да обясни подробно процедурата и съответно да отговори на въпросите от страна на клиента.

 

 

 

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Мениджър "Корпоративни комуникации”. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации, дигиталното банкиране и новите технологии.

Коментари

Коментирай