“Phishing” атаките особено зачестиха през последните месеци. Чрез тях злонамерени хора се сдобиват с лични данни, с пароли за достъп до онлайн банкиране или сайтове за електронни разплащания, както и с номера на банкови карти на нищо неподозиращи клиенти на тези институции или компании. И не се колебаят да ги използват за своя облага.

Това, което те правят, е да изпратят писмо, което звучи убедително и до голяма степен наподобява официалния формат на кореспонденцията на съответната компания. В много случаи дори адресът на изпращача изглежда съвсем истински. В писмото те обикновено искат от своите потенциални жертви да посетят дадена страница, която може напълно да копира вида и съдържанието на реалната страница на компанията, и в нея да обновят своите данни, за да бъдат те актуални. Могат да ви предлагат и по-примамливи условия за покупката на някакъв продукт или услуга, като отново приканват към посещение на определен сайт, въвеждане на номер на кредитна карта или друга важна и конфиденциална информация.

Първата ни реакция обикновено е да проявим интерес, с което лесно можем да попаднем в клопката. Компаниите полагат усилия, за да се преборят с този проблем. За да се предпазите, е достатъчно да бъдете по-внимателни и да следвате тези съвети:

- Винаги проверявайте истинноста на съобщенията, които получавате на своята електронна поща;

- Винаги проверявайте адреса на страницата, в която въвеждате своите данни;

- Не се доверявайте на примамливи предложения за намаления;

- Не отваряйте прикачени файлове и не инсталирайте на компютъра си непознати приложения, преди да проверите техния произход;

- И при най-малкото съмнение винаги се обръщайте към банката или компанията, за да проверите дали писмото наистина е изпратено от тях;

- Бъдете особено бдителни, ако не сте получили такова писмо по свое желание, например не сте поискали от компанията някаква информация, за чието предоставяне нейните служители биха имали нужда от ваши лични данни.

И най-важното – никога не въвеждайте лековерно лични данни, своето потребителско име и парола за онлайн банкиране, за електронна поща, за PayPal или eBay, освен ако не сте абсолютно сигурни, че сте на правилното място. Не давайте и номера на банковата си карта. Имайте предвид, че нито една компания не би поискала от вас да й кажете своята парола и потребителско име или пък номер на банкова карта. Никога не би ви изпратила и линк към някакъв сайт, в който да ги въведете. Именно за да предотвратят подобни ситуации, банките избягват да изпращат на своите клиенти съобщения по електронната поща. Те използват този канал за комуникация единствено в случаите, когато клиентите го предпочитат.

В случай че по погрешка въведете свои лични данни или пък друга ценна финансова информация, веднага се свържете със своята банка, за да бъдат предприети нужните мерки. След това сменете паролите за достъп до съответния сайт, както и паролата за достъп до своята електронна поща.

Предупредете свои близки и роднини, за да им спестите главоболията. Не се колебайте да споделите с нас мерките, които вие вземате, или да ни разкажете за ситуации, в които вие сте изпадали, и какво сте направили.

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Доста компании в сферата на самолетните и туристически услуги искат номер на карта (без CVV) по телефона. Разбира се при обаждане от моя страна, а не те да ме търсят.

Коментирай