Интервю с Евгени Харамлийски, Изпълнителен директор на „Домейн Бойар“:

Не живейте „по навик“. Всеки ден е ново начало, което ни дава възможност да правим нещата по нов начин. 

  Г-н Харамлийски, „Домейн Бойар“ е компания с дългогодишен опит във винопроизводството и търговията с български и вносни вина. Каква е тайната на успеха – винаги да бъдете на върха?

- Днес хората считат че зад всеки успех се крие някаква тайна. Аз бих казал, че зад успеха се крие много усърдна работа, но в правилната посока. Ние не преследваме успеха, а просто заставаме на неговия път. Аз обичам да казвам, че ние не произвеждаме вино, а произвеждаме доверие. Ние винаги сме коректни с любителите на виното, не ги подвеждаме и те знаят, че купувайки нашето вино няма да останат излъгани и разочаровани и

могат да ни се доверят. Предлагаме постоянно добро качество на добра цена. Така успехът идва сам при нас.

Портфолиото на компанията се състои от над 210 продукта. Кои са водещите брандове, на които ще акцентирате през тази година?

Да, портфолиото ни е изключително голямо и това се дължи на износа ни за много клиенти в 26 държави на 4 континента. Основните серии наши вина са QUANTUM, DOMAINE BOYAR, FRUTINO, BOLGARE и SILVER ROCK. Последната не е позната в България защото се продава предимно на външни пазари. През 2018 г. основният ни фокус ще бъде върху сериите QUANTUM и BOLGARE. От началото на годината започнахме цялостна промяна в серията QUANTUM, която съвсем скоро ще излезе с нова визия (етикет) и по-добро качество на виното. Серията BOLGARE се наложи изключително бързо, защото акцентира на запазването на българските традиции, на българския дух. Визията на тази серия е вдъхновена от красотата на българската шевица, а посланието е „Наздраве за всичко българско“.  Със серията BOLGARE ние се стремим да показваме хубавата страна на България по света.

Има ли търсене на бутикови вина у нас и в чужбина?

Винаги е имало и ще има търсене на бутикови стоки, в нашия случай на вино. Хората искат да са уникални, да са откриватели. Но тъй като процентът на ценителите у нас, които могат да си го позволят е малък, така този сегмент не е и особено широк. У нас все още са малко хората, които могат да оценят кое вино е хубаво и си заслужава високата цена. В чужбина този пазар е по-добре развит, но там има повече потребители с по-висока покупателна способност и по-добре развита винена култура. Да произвеждаш и предлагаш бутикови вина е добър имидж за всеки производител на вино. В избата си в Кортен „Домейн Бойар” произвежда т.нар. артизанални вина, които се създават по методите на малките френски шата (изцяло ръчно) и са вина с изключителна индивидуалност и характер, истинско произведение на изкуството. Те ярко изразяват стила на нашите енолози. Ето защо вината ни с марката “Кортен” са емблематични за разбиращите от вино и се изчерпват малко след като излезе новата реколта.

В профила на компанията е застъпен и вносът на световни марки вина от Стар и Нов Свят. Наблюдава ли се по-голям интерес от страна на българина към чуждите вина в последните 5 години?

През последните години “Домейн Бойар” се превърна в един от големите вносители на бутилирани вина. Портфолиото ни включва вина от всички страни, големи производители на вино – Франция, Италия, Испания, Австралия, Нова Зеландия, САЩ, Чили, Аржентина, Южна Африка. Компанията ни е представител на едни от най-големите световни компании в бранша като Constellation Brands, Accolade Wines, Barton and Guestier, Chateau de Berne. Традиционно българските потребители в по-високия ценови клас (над 10 лева) предпочитат вина от внос. Интересът е към бели вина (Италия, Франция и Нова Зеландия) и розе вина (единствено Франция). По отношение на червените вина се предпочитат предимно българските.

Успява ли България да се позиционира на Световната винена карта като „модерна винена дестинация“?

За съжаление това още не може да се каже с пълна сила, но в последните 5 години българското вино значително подобри имиджа си в световен мащаб. Все повече български вина печелят топ отличия на най-големите световни конкурси и така пред българското вино се откриват нови пазари и нови възможности. Благодарение на многото медали, които спечелихме в последните години мога да кажа, че интересът към българските вина се повиши и имаме възможности за вдигане на цените, което е огромна стъпка напред. Генерално имиджът на виното се обвързва с имиджа на страната си.  В тази посока България има много още какво да работи. Все още не можем да наречем България – “модерна дестинация за посещения” и съответно и виното ни не е модерно в световен мащаб. България все още е евтина дестинация и от нас се търси евтина цена на виното. Има още много какво да се постига, но със сигурност мога да кажа, че сме тръгнали в правилната посока. Дано с общи усилия скоро да успеем да се превърнем в „модерна туристическа и винена дестинация“.

Какви са последните световни тенденции във винопроизводството?

Новите тенденции са предимно маркетингови. Вече е достигнато достатъчно високо ниво по отношение на производство и качество. Голямата конкуренция е в маркетинга, битка на различни концепции, начини на предлагане и представяне на виното. Друга тенденция е търсенето на местни сортове. Потребителите са уморени от традиционните международни сортове - мерло, каберне, шардоне и др. В последните няколко години се засилва все повече интересът към специфични местни сортове. Това е чудесна възможност за нашите сортове - мавруд, мелник и рубин да излязат на международната сцена. Ние продаваме все повече от тези български сортове на чуждите пазари и вината се приемат много добре от потребителите в Европа.

Какви са плановете Ви за развитие на компанията?

За „Домейн Бойар” българският пазар отдавна е тесен. Затова ние се фокусираме върху износа и развитието на международните пазари. Компанията ни разработи собствени марки с вина от Нова Зеландия, Италия, Франция които се бутилират в България. По този начин ние формираме международно портфолио като предлагаме вина от големите държави-производители на вино, редом с българските. Голямата цел е “Домейн Бойар” да се превърне в значима международна компания от европейски мащаб.

Разкажете ни за партньорството на Вашата компания с Fibank.

С една дума перфектни. „Домейн Бойар” си партнира с Fibank вече повече от 10 години. Ползваме голяма част от финансовите инструменти, които банката предлага. Със сигурност мога да кажа, че Fibank е банката с най-добро обслужване в България – добре подготвени служители, изключително оперативни, добре преценяват възможностите, съобразяват се със сроковете и нуждите на клиента, има индивидуален подход. Именно гъвкавото и коректно отношение е едно от големите предимства на Fibank. Аз лично съм изключително доволен от тези взаимоотношения и смятам да ги продължим още дълги години.

Всяка година участвате в международни изложения, в които Ваши вина се състезават с конкурентни продукти от цял свят и са оценявани с високи отличия. Кое от наградените вина за 2017 г. бихте препоръчали на нашите читатели, за да вдигнат наздравица по специален повод?

Традиционно „Домейн Бойар” носи най-много от международните отличия за България всяка година (около 30%). Факт е че над 70% от вината, произвеждани от „Домейн Бойар”, получават награди на големите международни конкурси в Париж, Брюксел, Лондон, Дюселдорф основно златни сребърни медали. Ние предлагаме вина в различни ценови сегменти и във всеки сегмент вината ни са наградени. Според финансовите си възможности всеки клиент може да се наслади на нашите вина и ще се убеди, че може да ни има доверие. Аз лично съм почитател на доброто съотношение между цена и качество, затова няма да препоръчвам скъпите вина, които изискват по-специални познания за да бъдат оценени. Вината от серията ни QUANTUM са изключително подходящи за ежедневна употреба. Също така серията RUE ROMANCE. Това са вина с много добро съотношение цена-качество. За по-изтънчените познавачи на виното ще препоръчам винaта от серията ни BOUTIQUE COLLECTION, PLATINUM и всички вина с марката “Кортен”. Всички вина на изба Кортен имат златни медали от международни конкурси, затова Кортен е наричана „Златната изба на България“.

Наздраве за хубавото българско вино и за всичко българско!

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Мениджър "Корпоративни комуникации”. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации, дигиталното банкиране и новите технологии.

Коментари

Коментирай