Гергана Гераскова, Директор „Банкиране на дребно“ във Fibank:

Дигиталното банкиране заема все по-съществена роля в ежедневието на клиентите

 

От пролетта на тази година клиентите на Fibank могат да подписват своите договори за потребителски кредит дистанционно. Тази услуга вече е достъпна и през приложението My Fibank. Какви са новостите в тази посока?

Гергана Гераскова, Директор Банкиране на дребно

Fibank винаги се е стремяла да бъде сред най-иновативните финансови институции и пионер в предлагането на модерни и удобни услуги към клиентите. Мобилното банкиране заема все по-съществена роля в ежедневието на клиентите, които извършват интеракции с банката, и за нас е особено важно да предоставяме достъп до всеки продукт или услуга без значение от канала, който те предпочитат да използват. Направили сме всичко възможно услугата да бъде максимално достъпна. В случай че клиент разполага с регистриран софтуерен или хардуерен Token от Fibank, може да разпише документите за кредит директно в платформата за електронно банкиране или мобилно приложение My Fibank. В случай че не разполага с регистриран Token, тогава може да подпише чрез квалифициран електронен подпис от Evrotrust, който се създава безплатно за няколко минути чрез мобилен телефон.  Подписвайки документите дигитално, с един клик се спестява значително време, което би било необходимо за посещение на офис и разписване на договор за кредит. Също така се елиминира необходимостта от физическо съхранение на документи, спомагайки за опазването на околната среда.

Максималната сума за потребителски кредит вече е до 80 000 лева. Какви бяха причините за повишаване на лимита и за какво най-често използват средствата кредитополучателите? 

В последните години България отчита позитивно социално-икономическо развитие, което се вижда от постигнатите ръстове на БВП, намаляваща безработица и по-високо чувство за сигурност по отношение на доходите сред населението. Тази икономическа обстановка оказва влияние и благоприятства за засиленото потребление, дългосрочно планиране и нарастващи финансови нужди сред потребителите. През последните години във Fibank наблюдаваме отчетлива тенденция на нарастване на средния размер на отпуснатите потребителски кредити. Този процент варира в последните 3 години между 7-10% годишно, като през 2019 г. надхвърля в абсолютна стойност 15 000 лв. За нас това е ясен показател за променящите се финансови нужди на нашите клиенти, на които ние трябва да отговорим. Увеличихме максималната сума за потребителски кредит до 80 000 лева и последва моментален интерес от страна на потребителите. Най-често те търсят по-големи суми за ремонт, покупка на скъп автомобил или обединение на няколко по-големи задължения.  

Какви са предимствата на кандидатстването за потребителски кредит изцяло онлайн?

Основните предимства са свързани с бързината, удобството и спестеното време. Не е необходимо да се чака на опашка и да се попълват документи. Можете да заявите и в случай, че сте одобрени да подпишете договор за потребителски кредит без да напускате комфорта на жилището Ви или пък докато осъществявате мечтаното пътешествие. Приложенията и електронните канали на Първа инвестиционна банка са достъпни 24/7, като сме се погрижили да предоставим изчерпателна информация за всеки продукт и улеснен процес за заявяване. На разположение на потребителите е кредитен калкулатор, който дава възможност за предварително изчисление на месечната вноска по желания кредит, в зависимост от посочените от Вас сума, срок и други параметри. 

 Кредитен калкулатор Fibank

При одобрено искане за потребителски кредит и дистанционно подписан договор, колко време отнема средствата да постъпят по сметката на кредитоискателя?

Подписването на всички документи, свързани с потребителския кредит, става наведнъж, бързо и лесно, аналогично на подписване на стандартен банков превод. До няколко минути след подписването на пакета от документи, одобрената сума по кредита е налична по сметката на клиента. Ако клиентът пожелае, може веднага да се възползва от средствата по кредита, като нареди превод през електронните канали на My Fibank или пък използва банковата си карта.

Какво ще посъветвате клиентите, които желаят да кандидатстват за потребителски кредит? Какви фактори е важно да отчетат преди да пристъпят към тази крачка, за да бъдат добре подготвени?

От изключителна важност преди ползването на кредит е да се направи правилно финансово планиране. Кредитоискателите трябва да определят каква е възможността им да погасяват определен размер месечна вноска, без това да предизвика съществен негативен ефект върху тяхното финансово състояние. Това, че потребител получава достатъчно доход, за да погасява месечната вноска по кредит, не означава задължително, че той може да си я позволи в дългосрочен план. Необходимо е да се отчетат всички други месечни разходи, които съпътстват ежедневието ни и да се уверим, че получаваме достатъчно приходи, които да ни осигурят нужния стандарт на живот. Едва след направата на това финансово планиране, бих посъветвала да се разгледат конкретни кредитни предложения. Особено внимание следва да се обръща на сумата и максимално-допустимия срок за изплащане на кредита, лихвен процент, наличие на такси или други задължителни продукти, обвързани с вземането на кредит. Във Fibank предоставяме финансиране чрез потребителски кредит в размер до 80 000 лв. и възможност за изплащане до 10 години. Лихвените проценти са изцяло съобразени с пазарните условия, а при подаване на заявление онлайн – клиентите не дължат такса за кандидатстване.

Ако имат затруднение с подаването на онлайн искане, към кого могат да се обръщат клиентите за съдействие?

Опитали сме се да направим онлайн формите максимално лесни и интуитивни. Все пак, при нужда от съдействие, банката е осигурила широк набор от канали, чрез които клиентите да комуникират с нас. Те могат да отправят запитване, използвайки чат, имейл, телефон или пък да посетят най-удобния за тях банков офис.

Какви новости да очакват клиентите на Fibank в областта на Ритейл банкирането?

Развитието на услугата за онлайн заявка и подписване на документи за банкови продукти е от високо значение за нас и се стремим постоянно да я надграждаме. Логично е да разширим списъка с продукти, като сме се фокусирали върху дистанционно откриване на разплащателна сметка от лице, което не е текущ клиент на Fibank. Тази стъпка ще отвори множество улеснения и възможности за клиентите, позволявайки им да банкират без никога да са посещавали банков офис.

Друга гореща тема е новата функционалност, позволяваща дигитализиране на дебитна или кредитна карта Mastercard, издадена от Fibank в смарт часовник Garmin. Тази технология позволява да се извършват разплащания само с доближаване на часовника до устройството за плащане. Това елиминира необходимостта от носене на чанта, портфейл или пари в брой за извършване на покупки. До края на 2019 г. предстои да стартираме и услугата Apple Pay, с което допълнително ще надградим набора от услуги и технологии, които предоставяме за разплащане към нашите потребители.

Garmin Pay Fibank

 

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Главен специалист "Корпоративни комуникации”. Публикувам тук полезна и актуална информация от сферата на финансите и банкирането. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации и новите технологии. Ще се радвам да отговоря и на вашите въпроси.

Коментари

Коментирай