За плащанията с карти, бележките от ПОС терминала, подписите и личните карти

За почти всичко плащам с кредитна или дебитна карта. Най-голямото предимство, поне за мен, е, че така много лесно мога да следя колко пари харча и за какво. Другото удобство е, че в портфейла си не държа много банкноти и монети. И когато подам картата на служителя в ресторанта за бързо хранене или магазина, очаквам след това той да ми поиска подпис върху бележката от ПОС терминала и личната ми карта, за да се увери, че кредитната карта наистина е моя.

Практиката е такава. Наши клиенти често питат налага ли се да се подписват върху бележката или да показват личната си карта, за да платят. Отговорът не е категоричен. От една страна, няма законово изискване, което да казва, че е нужен подпис върху бележката от ПОС терминала. Дори предписанията на картовите организации като Visa и MasterCard са да не се изисква подпис. По принцип не е нужно да показвате и документ за самоличност, правилното въвеждане на ПИН-а на картата е достатъчно. Търговец обаче може да изиска такъв, ако сметне за необходимо. В тази връзка, той би могъл да Ви откаже плащане, ако Вие не му покажете личната си карта.

Обичайно подписът и документът за самоличност се изискват в случаите, когато се използва старата технология на плащане – магнитната лента. Тя обаче постепенно се измества почти изцяло от „Чип и ПИН” технологията, при която информацията се чете от чипа на картата. В България, с редки изключения, плащанията стават именно по този начин. Картата V PAY е пример за това – с нея може да се плаща само с чип. При работата си с партньорите ни често наблягаме на това. Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway. Банките в България работят активно в това направление. Те прилагат предписанията на картовите организации и се стремят да направят плащането с карта възможно най-удобно – и за картодържателите, и за служителите и собствениците на търговски обекти.

Въпреки че няма изискване, което да налага да се подписвате върху бележката от плащането или да показвате документ за самоличност, нашата препоръка е да имате търпение. Привикването към новия модел, макар и по-лесен, отнема време. Търговците могат и да Ви искат документ за самоличност, но не с цел да Ви забавят. Представете си например, че сте загубили портфейла си, а в него сте оставили и листче с ПИН кода на Вашата карта (нещо, което препоръчваме да не правите). Ако поради някаква причина не сте се свързали с банката, издала картата, и тя не е блокирана, една проверка за лична карта може да Ви спести редица неудобства.

Ние се стремим да сме на гребена на вълната, затова и водим чести разговори с нашите партньори, които използват ПОС терминали на Fibank. Надяваме се, че съвсем скоро ще усетите ефекта.

 

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Здравейте,
    много полезна статия!

    Това, което бих искала да Ви попитам задължително ли е разписката от ПОС терминала да бъде принтирана, т.к. съм виждала четци на карти, които предлагат онлайн разписки и се чудех дали е законово изискване разписката да бъде принтирана или може да бъде изпратена по имейл н-р?

    Поздрави,

  2. Здравейте,
    Последно време, може би факта, че плащам на 90% с кредитната си карта, дори и он лайн често ми прави впечатление некоректното отношение от страна на търговците особенно при плащане PeyPass . В последните няколко месеца се появиха и други терминални устройства , освен тези на Фибанк при които е възможно да ползвам картата си. Проблема , че в повечето случаи ми отказват плащане именно с устройствата на Фибанк и ще дам няколко примера :
    Молл Парадайс- етаж -1 ( на същия етаж е Карфур) Инмедио- купувам списание на стойност 5лв-отказано ми беше плащане с кредитната карта с безсмисленото оправдание: "суми под 5 лева не приемаме плащане с PEj Pass"
    Нали идеята на тоя вид плащане е именно бързото плащане на малки суми!!?
    Пресни примери от изминалата седмица:
    Ски лифт "Витошко лале" -Витоша ски ЕАД - изискват картата да бъде взета от техния служител , въпреки , че имат Peypass устрийство , какво правят с картата ми вътре аз не виждам - вътре в кабинката на касиерката е тъмно, прозореца е малък и т.н , служителката ми казва , че устройството не реагирало на пей пас и за това ми дава другия терминал да вкарам в него ПИН !!! Служител Петя Димитрова
    Изисква след което подпис , въпреки , че на бележката на Фибанк няма място за подпис!!!
    Терминала е на Фибанк
    Вчера- Боровец- Бороспорт АД- каса "Ястребец" касиер Анна Христова- терминал на Фибанк виждам , че имат пей пас и казвам предварително , че картата ми е пей пас- служителката ми иска да и я подам вътре- отговарям , че няма право да ми иска картата , в края на краищата , за да платя и да не бавя опашката от чакащи трябваше пак да си дам картата , зашото "тя трябвало да запише каква е" отговорих и , че аз мога да икажа каква е и идеята на безконтактното плащане е именно "да няма контакт" виждам , че служителката записа данни от картата ми в компютъра!!! след което ми върна картата и постерминала , за да си платя пей пас!!! Въпроса ми към вас има ли телефон на който бихме могли да се обадим в момент на такива пререкания и кога ще се вземат мерки все пак ние като потребители да ползваме "истинския продукт" а не постоянно с глупави обяснения търговците да си правят каквото им е на тях удобно?
    Благодаря предварително!
    Поздрави !

    1. Здравейте, г-жо Иванова! Благодарим Ви за обратната връзка. С цел да бъдат избегнати последващи случаи с неправилно обслужване на клиенти, колегите извършващи инсталации на ПОС терминали ще бъдат инструктирани да предприемат мерки като: да извършат технически преглед на устройствата; да извършат повторно обучение за работа с PayPass карти на ПОС терминал на персонала в съответните обекти. Надявам се тези действия да предотвратят бъдещи подобни ситуации.

  3. Димитър, искам да Ви кажа, че аз съм от най-редовните клиенти на Бургер Кинг и от над 20 плащания срещнах затруднение само с един нов служител от персонала им. Но да направя уточнение, че се касае за Арена Запад, Арена Младост и The Mall. Вие не знам къде имате затруднения но като цяло за мен са адекватни. За съжаление, обаче, не мога да кажа същото за Subway.

  4. Прави ми лошо впечатление че в Burger King, които работят с paypass, масово ги мързи да правят плащанията безконтактно и винаги искат да минат по традиционния път с пин. Честно казано незнам дали проблема е в тях или по някакъв начин проблемът е в самото paypass плащане, защото съм забелязал че парите отчетени с paypass плащане не се дръпват веднага от сметката а минава определен период точно като при плащане с кредитна карта.

    1. Здравейте, Димитър! По всяка вероятност причината е в това, че безконтактните плащания все още са нещо ново за България. В бързината служителите на търговските обекти забравят, че безконтактните плащания се приемат точно като контактните, но за целта не им подавате картата си, а я доближавате до устройството. Броят на безконтактните плащания продължава да расте и в подобни ситуации ще изпадате все по-рядко.

  5. Здравейте,
    Не знам как са разрешили в магазините като плащаш скарта VISA да ти искат документ за самоличност (лична карта)! А доколкото знам само органите на реда имат право да изискват личната карта и никой друг освен тях.Няма ли кой да обясни защо се получава това?

    1. Здравейте, Николай! По принцип не е необходимо да показвате документ за самоличност, но търговците могат да го изискат, ако сметнат за необходимо, за да потвърдят самоличността Ви.

  6. Здравейте,

    Не знам дали сте виждали на скоро бележка от ПОС терминал на Алфабанк. Много ми допада тяхната идея с големи букви точно под сумата пише "НЕ СЕ ИЗИСКВА ПОДПИС"

    Няма да е лошо и вие да го въведете, така дори служителя да не знае, надписа на бележката би го подсетил, че подписа не е нужен.

    1. Здравейте, Димитър, и благодарим за коментара! Планирали сме го отдавна и постепенно всички бележки, издавани от наши ПОС устройства, ще указват, че подпис не е необходим.

Коментирай