За почти всичко плащам с кредитна или дебитна карта. Най-голямото предимство, поне за мен, е, че така много лесно мога да следя колко пари харча и за какво. Другото удобство е, че в портфейла си не държа много банкноти и монети. И когато подам картата на служителя в ресторанта за бързо хранене или магазина, очаквам след това той да ми поиска подпис върху бележката от ПОС терминала и личната ми карта, за да се увери, че кредитната карта наистина е моя.
Практиката е такава. Наши клиенти често питат налага ли се да се подписват върху бележката или да показват личната си карта, за да платят. Отговорът не е категоричен. От една страна, няма законово изискване, което да казва, че е нужен подпис върху бележката от ПОС терминала. Дори предписанията на картовите организации като Visa и MasterCard са да не се изисква подпис. По принцип не е нужно да показвате и документ за самоличност, правилното въвеждане на ПИН-а на картата е достатъчно. Търговец обаче може да изиска такъв, ако сметне за необходимо. В тази връзка, той би могъл да Ви откаже плащане, ако Вие не му покажете личната си карта.
Обичайно подписът и документът за самоличност се изискват в случаите, когато се използва старата технология на плащане – магнитната лента. Тя обаче постепенно се измества почти изцяло от „Чип и ПИН” технологията, при която информацията се чете от чипа на картата. В България, с редки изключения, плащанията стават именно по този начин. Картата V PAY е пример за това – с нея може да се плаща само с чип. При работата си с партньорите ни често наблягаме на това. Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway. Банките в България работят активно в това направление. Те прилагат предписанията на картовите организации и се стремят да направят плащането с карта възможно най-удобно – и за картодържателите, и за служителите и собствениците на търговски обекти.
Въпреки че няма изискване, което да налага да се подписвате върху бележката от плащането или да показвате документ за самоличност, нашата препоръка е да имате търпение. Привикването към новия модел, макар и по-лесен, отнема време. Търговците могат и да Ви искат документ за самоличност, но не с цел да Ви забавят. Представете си например, че сте загубили портфейла си, а в него сте оставили и листче с ПИН кода на Вашата карта (нещо, което препоръчваме да не правите). Ако поради някаква причина не сте се свързали с банката, издала картата, и тя не е блокирана, една проверка за лична карта може да Ви спести редица неудобства.
Ние се стремим да сме на гребена на вълната, затова и водим чести разговори с нашите партньори, които използват ПОС терминали на Fibank. Надяваме се, че съвсем скоро ще усетите ефекта.
Customer Support 2013-01-02 11:19:43
Здравейте, Харанал, и за многогодини! Сигурни сме, че с времето на все по-малко места ще изискват от Вас подпис върху бележката. Причината е, че това е старо изискване. Поздрави!
Харалан Добрев 2012-12-30 16:28:24
Примерът със Subway наистина не е добър. Бил съм в най-различни Subway ресторанти и винаги изискват подпис. Забелязах, че от известно време няма място за подпис, но служителите явно не са.
Стефан 2012-12-23 22:58:06
"Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway."
Точно в Subway винаги разпечатват бележка дори и при Paypass, и освен това задължително искат подпис. Задължително искат Л.К. в Кауфланд при кредитна карта, дебитната минава и без сверяване на Л.К. В Карфур винаги искат лична карта без значение дали им се дава дебитна или кредитна. Последните два споменати търговеца не са с терминали на ПИБ, но все пак - да отбележа.
В обект на OMV България преди месец ми се случи да ме питат: "Подписът е по желание, искате ли да се подпишете?", в същия обект дни по-късно трябваше задължително да се подпиша и на бележка след Paypass. Така че не знам какви усилия полагате при работата с търговци, но при всички положения практиките на търговците са повече от разнопосочни.
Максим 2012-09-19 09:00:00
@Алекс Миланов
Келнера е длъжен да донесе ПОС терминала, или ако това е невъзможно, то да ви придружи до мястото, където е ПОС терминала, и там съответно да платите сметката без картата да напуска ръцете ви.
Е, малко е кофти за него, че няма бакшиш, но, ако заведението е престижно и щом има такъв ПОС терминал, то би трябвало да не е проблем този вид плащане.
Аз, вече многократно го правя в едно мое любимо заведение, само, че с обикновена карта Visa Electron с въвеждане на ПИН код и съответно подпис на едната касова бележка.
Customer Support 2012-09-18 17:49:12
Здравейте, г-н Миланов! Вероятно имате предвид безконтактните плащания. Плаща се с едно доближаване на картата до ПОС терминала. Картата не напуска ръцете Ви, а с ПОС терминала обменят нужната за плащането операцията. Ако сумата е под 50 лв., не въвежате нищо. Ако е по-голяма, е необходимо да въведете своя ПИН код.
Алекс Миланов 2012-09-17 19:37:26
За плащане на сметка в ресторант...?
Как става без да си даваш ПИН кода... чрез трите цифри ( CSC кода) отзад на картрата ли ???
Ами ако е така недобросъвестен келнер ( който я отнася някъде) може да ги запише ( с номера на картата) и да си джитка стоки от нета...
Славов 2014-10-28 16:35:29
"За плащане на сметка в ресторант…?
Как става без да си даваш ПИН кода… чрез трите цифри ( CSC кода) отзад на картрата ли ???"
Това винаги ме е смущавало ! Келнер (а в Румъния и на рецепция) взима картата, изчезва някъде и след малко пристига с платена сметка без ПИН !? (VISA Electron)
ВЪПРОС : Мога ли да скрия кода на гърба на картата с тиксо например, за да не може да се чете и от келнери и от недобросъвестни търговци при плащане на ПОС терминал ?
Благодаря
Customer Support 2012-08-23 11:22:05
Здравейте, г-н Ангелов! Благодарим Ви за информацията. Отново ще се срещнем със служителите в бензиностанцията, за да помогнем с инструкциите. Винаги сме на тяхно разположение, като сме им оставили и телефон за контакт при нужда. Поздрави!
Георги Ангелов 2012-08-22 17:54:23
Здравейте. Моля, бихте ли обърнали повече внимание на работещите в OMV Бургас, до хотел Мираж, защото PayPass устройството им, четец или не знам там как се нарича, е скрито зад стелажи с дъвки, а не както е по другите обекти отпред. Освен това служителите откровено отказват да приемат PayPass плащания с обяснението, че не знаят как ставало.
Костадинова 2012-08-18 20:00:27
И мен винаги ме карат да се разписвам, но до сега не ми се е налагало да си показвам личната карта.