За плащанията с карти, бележките от ПОС терминала, подписите и личните карти

За почти всичко плащам с кредитна или дебитна карта. Най-голямото предимство, поне за мен, е, че така много лесно мога да следя колко пари харча и за какво. Другото удобство е, че в портфейла си не държа много банкноти и монети. И когато подам картата на служителя в ресторанта за бързо хранене или магазина, очаквам след това той да ми поиска подпис върху бележката от ПОС терминала и личната ми карта, за да се увери, че кредитната карта наистина е моя.

Практиката е такава. Наши клиенти често питат налага ли се да се подписват върху бележката или да показват личната си карта, за да платят. Отговорът не е категоричен. От една страна, няма законово изискване, което да казва, че е нужен подпис върху бележката от ПОС терминала. Дори предписанията на картовите организации като Visa и MasterCard са да не се изисква подпис. По принцип не е нужно да показвате и документ за самоличност, правилното въвеждане на ПИН-а на картата е достатъчно. Търговец обаче може да изиска такъв, ако сметне за необходимо. В тази връзка, той би могъл да Ви откаже плащане, ако Вие не му покажете личната си карта.

Обичайно подписът и документът за самоличност се изискват в случаите, когато се използва старата технология на плащане – магнитната лента. Тя обаче постепенно се измества почти изцяло от „Чип и ПИН” технологията, при която информацията се чете от чипа на картата. В България, с редки изключения, плащанията стават именно по този начин. Картата V PAY е пример за това – с нея може да се плаща само с чип. При работата си с партньорите ни често наблягаме на това. Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway. Банките в България работят активно в това направление. Те прилагат предписанията на картовите организации и се стремят да направят плащането с карта възможно най-удобно – и за картодържателите, и за служителите и собствениците на търговски обекти.

Въпреки че няма изискване, което да налага да се подписвате върху бележката от плащането или да показвате документ за самоличност, нашата препоръка е да имате търпение. Привикването към новия модел, макар и по-лесен, отнема време. Търговците могат и да Ви искат документ за самоличност, но не с цел да Ви забавят. Представете си например, че сте загубили портфейла си, а в него сте оставили и листче с ПИН кода на Вашата карта (нещо, което препоръчваме да не правите). Ако поради някаква причина не сте се свързали с банката, издала картата, и тя не е блокирана, една проверка за лична карта може да Ви спести редица неудобства.

Ние се стремим да сме на гребена на вълната, затова и водим чести разговори с нашите партньори, които използват ПОС терминали на Fibank. Надяваме се, че съвсем скоро ще усетите ефекта.

 

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Здравейте, Харанал, и за многогодини! Сигурни сме, че с времето на все по-малко места ще изискват от Вас подпис върху бележката. Причината е, че това е старо изискване. Поздрави!

  2. Примерът със Subway наистина не е добър. Бил съм в най-различни Subway ресторанти и винаги изискват подпис. Забелязах, че от известно време няма място за подпис, но служителите явно не са.

  3. "Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway."

    Точно в Subway винаги разпечатват бележка дори и при Paypass, и освен това задължително искат подпис. Задължително искат Л.К. в Кауфланд при кредитна карта, дебитната минава и без сверяване на Л.К. В Карфур винаги искат лична карта без значение дали им се дава дебитна или кредитна. Последните два споменати търговеца не са с терминали на ПИБ, но все пак - да отбележа.

    В обект на OMV България преди месец ми се случи да ме питат: "Подписът е по желание, искате ли да се подпишете?", в същия обект дни по-късно трябваше задължително да се подпиша и на бележка след Paypass. Така че не знам какви усилия полагате при работата с търговци, но при всички положения практиките на търговците са повече от разнопосочни.

  4. @Алекс Миланов
    Келнера е длъжен да донесе ПОС терминала, или ако това е невъзможно, то да ви придружи до мястото, където е ПОС терминала, и там съответно да платите сметката без картата да напуска ръцете ви.
    Е, малко е кофти за него, че няма бакшиш, но, ако заведението е престижно и щом има такъв ПОС терминал, то би трябвало да не е проблем този вид плащане.
    Аз, вече многократно го правя в едно мое любимо заведение, само, че с обикновена карта Visa Electron с въвеждане на ПИН код и съответно подпис на едната касова бележка.

  5. Здравейте, г-н Миланов! Вероятно имате предвид безконтактните плащания. Плаща се с едно доближаване на картата до ПОС терминала. Картата не напуска ръцете Ви, а с ПОС терминала обменят нужната за плащането операцията. Ако сумата е под 50 лв., не въвежате нищо. Ако е по-голяма, е необходимо да въведете своя ПИН код.

  6. За плащане на сметка в ресторант...?
    Как става без да си даваш ПИН кода... чрез трите цифри ( CSC кода) отзад на картрата ли ???
    Ами ако е така недобросъвестен келнер ( който я отнася някъде) може да ги запише ( с номера на картата) и да си джитка стоки от нета...

    1. "За плащане на сметка в ресторант…?
      Как става без да си даваш ПИН кода… чрез трите цифри ( CSC кода) отзад на картрата ли ???"

      Това винаги ме е смущавало ! Келнер (а в Румъния и на рецепция) взима картата, изчезва някъде и след малко пристига с платена сметка без ПИН !? (VISA Electron)

      ВЪПРОС : Мога ли да скрия кода на гърба на картата с тиксо например, за да не може да се чете и от келнери и от недобросъвестни търговци при плащане на ПОС терминал ?

      Благодаря

  7. Здравейте, г-н Ангелов! Благодарим Ви за информацията. Отново ще се срещнем със служителите в бензиностанцията, за да помогнем с инструкциите. Винаги сме на тяхно разположение, като сме им оставили и телефон за контакт при нужда. Поздрави!

  8. Здравейте. Моля, бихте ли обърнали повече внимание на работещите в OMV Бургас, до хотел Мираж, защото PayPass устройството им, четец или не знам там как се нарича, е скрито зад стелажи с дъвки, а не както е по другите обекти отпред. Освен това служителите откровено отказват да приемат PayPass плащания с обяснението, че не знаят как ставало.

  9. И мен винаги ме карат да се разписвам, но до сега не ми се е налагало да си показвам личната карта.

Коментирай