За плащанията с карти, бележките от ПОС терминала, подписите и личните карти

За почти всичко плащам с кредитна или дебитна карта. Най-голямото предимство, поне за мен, е, че така много лесно мога да следя колко пари харча и за какво. Другото удобство е, че в портфейла си не държа много банкноти и монети. И когато подам картата на служителя в ресторанта за бързо хранене или магазина, очаквам след това той да ми поиска подпис върху бележката от ПОС терминала и личната ми карта, за да се увери, че кредитната карта наистина е моя.

Практиката е такава. Наши клиенти често питат налага ли се да се подписват върху бележката или да показват личната си карта, за да платят. Отговорът не е категоричен. От една страна, няма законово изискване, което да казва, че е нужен подпис върху бележката от ПОС терминала. Дори предписанията на картовите организации като Visa и MasterCard са да не се изисква подпис. По принцип не е нужно да показвате и документ за самоличност, правилното въвеждане на ПИН-а на картата е достатъчно. Търговец обаче може да изиска такъв, ако сметне за необходимо. В тази връзка, той би могъл да Ви откаже плащане, ако Вие не му покажете личната си карта.

Обичайно подписът и документът за самоличност се изискват в случаите, когато се използва старата технология на плащане – магнитната лента. Тя обаче постепенно се измества почти изцяло от „Чип и ПИН” технологията, при която информацията се чете от чипа на картата. В България, с редки изключения, плащанията стават именно по този начин. Картата V PAY е пример за това – с нея може да се плаща само с чип. При работата си с партньорите ни често наблягаме на това. Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway. Банките в България работят активно в това направление. Те прилагат предписанията на картовите организации и се стремят да направят плащането с карта възможно най-удобно – и за картодържателите, и за служителите и собствениците на търговски обекти.

Въпреки че няма изискване, което да налага да се подписвате върху бележката от плащането или да показвате документ за самоличност, нашата препоръка е да имате търпение. Привикването към новия модел, макар и по-лесен, отнема време. Търговците могат и да Ви искат документ за самоличност, но не с цел да Ви забавят. Представете си например, че сте загубили портфейла си, а в него сте оставили и листче с ПИН кода на Вашата карта (нещо, което препоръчваме да не правите). Ако поради някаква причина не сте се свързали с банката, издала картата, и тя не е блокирана, една проверка за лична карта може да Ви спести редица неудобства.

Ние се стремим да сме на гребена на вълната, затова и водим чести разговори с нашите партньори, които използват ПОС терминали на Fibank. Надяваме се, че съвсем скоро ще усетите ефекта.

 

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Абсолютно навсякъде където съм плащал с моята карта съм се подписвал на бележката.
    Направило ми е впечатление, че българите не са много добре запознати и може би заради това се получава и забавяне при плащане с карта. По-нагоре стана на въпрос къде протича бавно плащането - МЕТРО.

  2. Смятам, че трябва да провеждате по-сериозно обучение на търговците как да боравят с новите карти. Аз специално си извадих PayPass малко след като излезна, за да не стават след мен опашки като плащам в OMV (една от малкото вериги, където има такива терминали).

    Особенно в началото ефекта беше точно обратния, мотане по 5 минути и 10 нервни клиенти зад мен. Служителите се чудят каква е тая карта и какво да я правят. Дори понякога не успяваха да направят плащанто чрез PayPass.

    Сега има подобрение, но и още много какво да се желае. Примерно, ако не посоча изрично, че картата е PayPass, в повечето случаи по подразбиране си минават към chip&pin, и е по-бързо да платя така, отколкото да се разправям.

    Почти никъде не са изнесени навън PayPass терминалите и реално трябва пак всеки път да вадя картата от портфейла, да им я давам, те да я допрат до терминала и после да си я прибирам.

    Друг проблем е лошата интеграция на системите на търговците с картовите терминали. Може от някакви съображения за сигурност (въпреки, че е съмнително реално колко полза има) да не може в момента да се направи, но сумата винаги се въвежда ръчно от продавача, вместо да се предава автоматично от системата на търговеца.

    Вярно е и коментираното по-горе дълго време за връзка през някои GSM терминали. Колко е нормлано да отнема този процес?

    В крайна сметка, големи технологии, но в повечето случаи все още е по-бързо да платиш в брой, отколкото с карта. Пък била тя и Pay wave/pass.

  3. Полезно от FiBank. Това е причината скоро да стана и ваш клиент :)

  4. На прима виста се сещам, че в Румъния също са ми искали подпис...

  5. Здравейте, г-н Кодинов! Бихте ли ни насочили към тези търговски обекти, в които плащанията са минали по-бавно? Ще можем да проверим и да предприемем необходимите действия. Благодарим предварително!

  6. Само едно ще кажа : България е единствената страна на този свят в който са ме карали да се подписвам след като си въведа ПИНа. Имате историята на кредитната ми карта и ще видите че съм я пробвал тук и там.

    Но това не е основното забавяне. Голямото чакане идва от търговците които чакат с минути ПОС-а да се "свърже с центъра".
    Според мен трябва да имате изискване и някакво специално обозначение за търговците които нямат наети линии за ПОС-овете си.

Коментирай