За почти всичко плащам с кредитна или дебитна карта. Най-голямото предимство, поне за мен, е, че така много лесно мога да следя колко пари харча и за какво. Другото удобство е, че в портфейла си не държа много банкноти и монети. И когато подам картата на служителя в ресторанта за бързо хранене или магазина, очаквам след това той да ми поиска подпис върху бележката от ПОС терминала и личната ми карта, за да се увери, че кредитната карта наистина е моя.
Практиката е такава. Наши клиенти често питат налага ли се да се подписват върху бележката или да показват личната си карта, за да платят. Отговорът не е категоричен. От една страна, няма законово изискване, което да казва, че е нужен подпис върху бележката от ПОС терминала. Дори предписанията на картовите организации като Visa и MasterCard са да не се изисква подпис. По принцип не е нужно да показвате и документ за самоличност, правилното въвеждане на ПИН-а на картата е достатъчно. Търговец обаче може да изиска такъв, ако сметне за необходимо. В тази връзка, той би могъл да Ви откаже плащане, ако Вие не му покажете личната си карта.
Обичайно подписът и документът за самоличност се изискват в случаите, когато се използва старата технология на плащане – магнитната лента. Тя обаче постепенно се измества почти изцяло от „Чип и ПИН” технологията, при която информацията се чете от чипа на картата. В България, с редки изключения, плащанията стават именно по този начин. Картата V PAY е пример за това – с нея може да се плаща само с чип. При работата си с партньорите ни често наблягаме на това. Нещо повече, бележките от почти всички наши ПОС терминали вече дори нямат място за подпис. Така плащанията с карта стават доста по-бързи, а и се избягват ненужни процедури. Това в пълна сила се отнася и за безконтактните карти – опитайте да платите например в Subway. Банките в България работят активно в това направление. Те прилагат предписанията на картовите организации и се стремят да направят плащането с карта възможно най-удобно – и за картодържателите, и за служителите и собствениците на търговски обекти.
Въпреки че няма изискване, което да налага да се подписвате върху бележката от плащането или да показвате документ за самоличност, нашата препоръка е да имате търпение. Привикването към новия модел, макар и по-лесен, отнема време. Търговците могат и да Ви искат документ за самоличност, но не с цел да Ви забавят. Представете си например, че сте загубили портфейла си, а в него сте оставили и листче с ПИН кода на Вашата карта (нещо, което препоръчваме да не правите). Ако поради някаква причина не сте се свързали с банката, издала картата, и тя не е блокирана, една проверка за лична карта може да Ви спести редица неудобства.
Ние се стремим да сме на гребена на вълната, затова и водим чести разговори с нашите партньори, които използват ПОС терминали на Fibank. Надяваме се, че съвсем скоро ще усетите ефекта.
Теодора Михайлова 2018-05-16 18:01:11
Здравейте,
много полезна статия!
Това, което бих искала да Ви попитам задължително ли е разписката от ПОС терминала да бъде принтирана, т.к. съм виждала четци на карти, които предлагат онлайн разписки и се чудех дали е законово изискване разписката да бъде принтирана или може да бъде изпратена по имейл н-р?
Поздрави,
Радка Иванова 2014-02-01 20:22:39
Здравейте,
Последно време, може би факта, че плащам на 90% с кредитната си карта, дори и он лайн често ми прави впечатление некоректното отношение от страна на търговците особенно при плащане PeyPass . В последните няколко месеца се появиха и други терминални устройства , освен тези на Фибанк при които е възможно да ползвам картата си. Проблема , че в повечето случаи ми отказват плащане именно с устройствата на Фибанк и ще дам няколко примера :
Молл Парадайс- етаж -1 ( на същия етаж е Карфур) Инмедио- купувам списание на стойност 5лв-отказано ми беше плащане с кредитната карта с безсмисленото оправдание: "суми под 5 лева не приемаме плащане с PEj Pass"
Нали идеята на тоя вид плащане е именно бързото плащане на малки суми!!?
Пресни примери от изминалата седмица:
Ски лифт "Витошко лале" -Витоша ски ЕАД - изискват картата да бъде взета от техния служител , въпреки , че имат Peypass устрийство , какво правят с картата ми вътре аз не виждам - вътре в кабинката на касиерката е тъмно, прозореца е малък и т.н , служителката ми казва , че устройството не реагирало на пей пас и за това ми дава другия терминал да вкарам в него ПИН !!! Служител Петя Димитрова
Изисква след което подпис , въпреки , че на бележката на Фибанк няма място за подпис!!!
Терминала е на Фибанк
Вчера- Боровец- Бороспорт АД- каса "Ястребец" касиер Анна Христова- терминал на Фибанк виждам , че имат пей пас и казвам предварително , че картата ми е пей пас- служителката ми иска да и я подам вътре- отговарям , че няма право да ми иска картата , в края на краищата , за да платя и да не бавя опашката от чакащи трябваше пак да си дам картата , зашото "тя трябвало да запише каква е" отговорих и , че аз мога да икажа каква е и идеята на безконтактното плащане е именно "да няма контакт" виждам , че служителката записа данни от картата ми в компютъра!!! след което ми върна картата и постерминала , за да си платя пей пас!!! Въпроса ми към вас има ли телефон на който бихме могли да се обадим в момент на такива пререкания и кога ще се вземат мерки все пак ние като потребители да ползваме "истинския продукт" а не постоянно с глупави обяснения търговците да си правят каквото им е на тях удобно?
Благодаря предварително!
Поздрави !
Customer Support 2014-02-05 18:02:01
Здравейте, г-жо Иванова! Благодарим Ви за обратната връзка. С цел да бъдат избегнати последващи случаи с неправилно обслужване на клиенти, колегите извършващи инсталации на ПОС терминали ще бъдат инструктирани да предприемат мерки като: да извършат технически преглед на устройствата; да извършат повторно обучение за работа с PayPass карти на ПОС терминал на персонала в съответните обекти. Надявам се тези действия да предотвратят бъдещи подобни ситуации.
Стефан 2013-05-19 17:12:59
Димитър, искам да Ви кажа, че аз съм от най-редовните клиенти на Бургер Кинг и от над 20 плащания срещнах затруднение само с един нов служител от персонала им. Но да направя уточнение, че се касае за Арена Запад, Арена Младост и The Mall. Вие не знам къде имате затруднения но като цяло за мен са адекватни. За съжаление, обаче, не мога да кажа същото за Subway.
Димитър Тодоров 2013-05-17 15:45:23
Прави ми лошо впечатление че в Burger King, които работят с paypass, масово ги мързи да правят плащанията безконтактно и винаги искат да минат по традиционния път с пин. Честно казано незнам дали проблема е в тях или по някакъв начин проблемът е в самото paypass плащане, защото съм забелязал че парите отчетени с paypass плащане не се дръпват веднага от сметката а минава определен период точно като при плащане с кредитна карта.
Customer Support 2013-05-17 16:46:53
Здравейте, Димитър! По всяка вероятност причината е в това, че безконтактните плащания все още са нещо ново за България. В бързината служителите на търговските обекти забравят, че безконтактните плащания се приемат точно като контактните, но за целта не им подавате картата си, а я доближавате до устройството. Броят на безконтактните плащания продължава да расте и в подобни ситуации ще изпадате все по-рядко.
Николай 2013-05-17 14:38:45
Здравейте,
Не знам как са разрешили в магазините като плащаш скарта VISA да ти искат документ за самоличност (лична карта)! А доколкото знам само органите на реда имат право да изискват личната карта и никой друг освен тях.Няма ли кой да обясни защо се получава това?
Customer Support 2013-05-17 15:28:42
Здравейте, Николай! По принцип не е необходимо да показвате документ за самоличност, но търговците могат да го изискат, ако сметнат за необходимо, за да потвърдят самоличността Ви.
Димитър 2013-05-17 12:15:45
Здравейте,
Не знам дали сте виждали на скоро бележка от ПОС терминал на Алфабанк. Много ми допада тяхната идея с големи букви точно под сумата пише "НЕ СЕ ИЗИСКВА ПОДПИС"
Няма да е лошо и вие да го въведете, така дори служителя да не знае, надписа на бележката би го подсетил, че подписа не е нужен.
Customer Support 2013-05-17 15:26:45
Здравейте, Димитър, и благодарим за коментара! Планирали сме го отдавна и постепенно всички бележки, издавани от наши ПОС устройства, ще указват, че подпис не е необходим.