kartiВероятно повечето от Вас са забелязали в последните няколко месеца промяната в последователността при изпълнение на трансакция „Теглене на пари в брой” от АТМ устройства на Fibank. До скоро редът при провеждане на трансакция беше  Карта -> Пари, т.е. устройството първо връща Вашата картата и след това подава банкнотите, докато в момента последователността е Пари -> Карта. И в двата случая картата се явява ключът, който Ви дава достъп до ATM устройството, разликата е, че вече не я получавате преди да сте получили желаната сума, а в края на самата операция взимате „ключа” – Вашата карта.

Основната причина за промяната е с цел да се сведе до минимум ситуацията, в която клиентите забравят парите си. Досегашната практика показваше, че по-разсеяните от нас, в момента, в който вземат картата от банкомата, забравят за парите и вероятността те да бъдат взети от друг беше много по-голяма. В резултат на въвеждането на новата последователност първото нещо, което ще се презентира на клиента, са именно неговите банкноти и дори случайно, ако забравите да вземете картата и тя бъде задържана в устройството или попадне в чужди ръце, на недобросъвестни граждани, това по никакъв начин не трябва да Ви притеснява, т.к. без необходимия ПИН код, няма как да бъдат направени каквито и да било трансакции.

За тези от Вас, които все още изпитват затруднения с новата последователност, при която се извършва трансакцията, ето няколко полезни съвета:

  • Винаги, когато отивате с идеята да теглите банкноти, помнете че трябва да вземете от банкомата Вашите пари, разписка (ако сте поискали такава) и Вашата карта.
  • При въвеждане на ПИН код, закрийте със свободната Ви ръка клавиатурата на банкомата. Не записвайте Вашия ПИН код върху картата. Никога не споделяйте Вашия ПИН код. Сменяйте често Вашия ПИН код.
  • Избягвайте да говорите по мобилния телефон до приключване на трансакцията, това Ви разсейва допълнително.
  • Четете диалозите и следвайте указанията от клиентския дисплей. Потребителският интерфейс е направен така, че максимално да Ви улесни от началото на трансакцията до нейното приключване.
  • Допълнително, за напомняне на потребителите, всички банкомати са оборудвани със светлинна и звукова сигнализация, която се активира, както при подаването на банкнотите, така и при подаването на картата.

И ако все пак Ви се случи да забравите на АТМ устройство карта, веднага се обадете в банката издател, за да я блокирате. Ако картата е издадена от Fibank, можете да се обадете на един от следните телефони:

  • +359 2 817 1143
  • +359 2 817 1142
  • +359 888 68 10 10

Ако картата Ви, издадена от Fibank, е задържана от банкомат на банката, ще можете да си я получите срещу документ за самоличност в офис на банката.

Важно е да знаете, че картите, издадени от Fibank и задържани от банкомати на други банки, се подновяват от съображения за сигурност. За целта посетете най-близкия клон на Fibank и попълнете заявка за подновяване.

И в заключение не забравяйте най-важното: Бъдете внимателни, пазете Вашата дебитна или кредитна карта, съхранявайте правилно и информацията за Вашия ПИН. 

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Мениджър "Корпоративни комуникации”. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации, дигиталното банкиране и новите технологии.

Коментари

  1. Този процент на забравяния според мен е закономерен, с оглед на това, че се разпространи информация за това как да излъжеш банкомата. А именно - банкомата изкарва парите, след което взимаш всичките банкноти без една. Банкомата мисли, че си си забравил парите и ги прибира обратно, без да знае колко е върнал. След това не ми е ясно как ще накара банката да му ги възстанови и дали сумата се блокира веднага, но общо взето това е схемата. Четох го в една статия.

    Та мисълта ми е, че може именно това да опитват да правят някои тарикати и затова да са зачестили "забравянията".

    Даже като се замисля - това май си е стратегия за решаване на този проблем. Ако банкомата не връща картата докато клиента не си вземе парите проблема се решава перфектно.

  2. Никаква логика. Никога не ми се е случвало да си забравя парите, а картата вече поне 3 пъти. Каква по-точно е статистиката на която се позовавaте, мисля че само вашата банка е сменила последователността?

  3. Никога не съм си забравяла парите, защото заради тях съм отишла... но вече 2 пъти щях да си забравя картата. Сигурна съм, че не съм единствена.

  4. Разбира се, ако недоброжелателя е частично способен, ще използва картата за online плащания, които въобще не PIN.

    Да не говорим, че въпросът, защо банкомата връща първо картата има правилен отговор и е част от стандартните въпроси за интервюиране на кадри в софтуерната индустрия.

  5. Вероятността клиента да забрави парите си е много по-малка от вероятността да забрави картата си, защото клиента се е насочил към банкомата именно за пари и в момента в който получи парите си има много голяма вероятност да забрави картата си. Интересно чисто статистически - колко клиента са си забравили парите и колко картите? Със сигурност първите клонят към 0%.

    1. Здравейте! Промяната се наложи именно поради висок процент на случаи на забравени пари на АТМ устройства. Нямаше да се налага да инвестираме време и средства в промяна на нещо, ако то не бе довело до възникнали проблемни ситуации. Бъдете внимателни и следвайте новите инструкции.

Коментирай