В своята професионална кариера Крис Кангас се посвещава на платежната индустрия и различните начини, по които като потребители можем да разполагаме със своите парични средства. През последните 20 години той е работил в сферата на чековите разплащания, кредитирането, електронната търговия и програмите за лоялност. Днес той отговаря за развитието на безконтактните плащания по технологията PayPass в Европа. Благодарим му, че се съгласи да сподели с нас своето виждане за тях.

1. Кога светът откри за първи път безконтактните плащания?

Чрез програмата MasterCard® PayPass™, пусната пилотно за първи път през 2002 г. в Орландо, ние поставихме началото на безконтактните разплащания. През следващата година в Далас представихме и пилотен проект за безконтактни плащания чрез мобилни телефони. Така MasterCard изгради водещата си роля в безконтактните плащания още от старта на програмата PayPass през 2005 г. Ние оставаме посветени на това да сме начело на NFC/безконтактната технология.

2. Кои страни са отличени като най-големите иноватори в тази област?

Ще отбележа само няколко - Канада, Полша и Турция са сред водещите страни с най-голям брой на PayPass реализации и иновации. Страните в Европа с над 1 милион PayPass са Великобритания, Франция, Италия, Германия, Полша и Турция. Има много места, където PayPass е или може да бъде прилагана. PayPass се приема в световен мащаб в 500 000 локации в 41 държави и от всякакви търговци, включително заведения за бързо хранене, хранителни магазини, кафенета, паркинги, таксиметрови автомобили и вендинг машини.

Полша е една от водещите страни в прилагането на PayPass в Европа с повече от един милион плащания на месец и повече от един милион издадени карти PayPass. Турция е друг PayPass пионер в Европа, където технологията за първи път стартира през 2006 г. PayPass вече е ключово предложение за потребителите, като там MasterCard отбеляза връзката между PayPass и мобилния свят. MasterCard обединиха сили с Garanti Bank, турския телекомуникационен оператор Avea и чип доставчика Gemalto за първото търговско внедряване на NFC за плащания с мобилен телефон.

Друг интересен пример е картата Bratislava City Card в Словакия, базирана на PayPass технологията на MasterCard. С нея може да се заплаща достъпът до градската зоологическа градина, музеите, галериите и местния транспорт. В Букурещ по подобен начин може да се заплаща придвижването с метрото. В Канада клиентите на над 1400 ресторанта "Макдоналдс" могат да плащат покупките си само с докосване на картата до ПОС терминала благодарение на PayPass технологията. Без съмнение, дните на парите в брой като цар са преброени.

3. Какви са предимствата и защо хората предпочитат безконтактните разплащания?

Безконтактната технология PayPass е бърз, безопасен и удобен начин за плащане. В България Fibank и MasterCard са първите, които въвеждат безконтактна технология. За покупки под размер на 50 лв. няма нужда да въвеждате ПИН. В същото време картата никога не напуска ръцете на картодържателя и плащането става само с едно докосване до ПОС устройството, което поддържа PayPass.

4. Какво ще подобрят безконтактните плащания в България и къде ще бъдат най-добре въведени?

Безконтактните плащания ще подобрят пазаруването на българските потребители, тъй като са бързи и сигурни. Българите няма да се налага да губят време и да се занимават с пари в брой или монети дори при покупки под 50 лева.

Според проучването MasterIndex България 2011* много от българите биха искали да използват безконтактни плащания на разнообразни места. Динамичният им начин на живот ги прави все по-отворени към приемане на лесни, спестяващи време и удобни начини за плащане като това, че българските картодържатели биха искали да използват PayPass начин за плащане в супермаркети (25%). Има интерес и към безконтактни плащания в таксита.

5. Какви са Вашите впечатления от развитието на българския пазар към днешна дата във връзка с безконтактните разплащания?

България е сред страните, в които предстои по-нататъшно навлизане на безконтактните разплащания. Fibank е първата финансова институция в България, която пусна PayPass Maestro и PayPass MasterCard в края на 2010 г.

6. Какви са тенденциите при PayPass в световен мащаб?

От една страна, потребителите искат да плащат когато, както и където изберат. От друга страна, търговците искат гъвкавост за своите клиенти – и в интернет, и в магазини. Ние осъзнаваме, че когато става дума за разплащания, нито един единствен съвременен портфейл не е в състояние да управлява всички плащания. С PayPass Wallet Services, нашето ново предложение, пазаруването и плащането ще станат много по-удобни и практични и за потребителите, и за търговците, и за банките. Ще дава и много повече предимства пред досегашните решения. MasterCard направи PayPass Wallet Services достъпни за партньори през третото тримесечие на 2012 г. първоначално в САЩ, Канада, Великобритания и Австралия, а впоследствие ще включва и други страни.

Работи се на пълни обороти и в направлението мобилни разплащания съвместно с водещи мобилни оператори. В Турция например това е Turkcell, а в България – M-Tel. Колективните усилия и сътрудничеството с доставчици на технологии, мобилни оператори и финансови институции ще промени съществено начина, по който плащаме днес.

Иновациите ни тласкат в бъдещето, където хората вече няма да имат нужда от отделна карта, за да използват обществения транспорт например.

MasterIndex Bulgaria 2011 беше проведен през 2011 сред 800 активни картодържатели, представителна извадка за градското население между 18 и 64 години.

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

Коментирай