През 2018 година Fibank отбелязва своята 25-годишнина. От учредяването й на 8 октомври 1993 г. досега банката винаги се е стремяла да бъде пионер в предлаганите на клиентите продукти и услуги. 25 години, в които първи сред банките предложихме Виртуален банков клон, открихме първия ни клон в чужбина, спечелихме множество награди за „Банка на клиента” и развихме банкирането в съответствие с най-новите технологии и тенденции. Специално за читателите на „FibankNEWS” се опитахме да съберем фактите от историята на Fibank, с които се гордеем и причините, заради които се превърнахме за всеки от клиентите ни в „Моята банка”.

Днес надпреварата в технологичното развитие на отделните сектори в икономиката не подминава и банковото дело. Ако допреди 20-25 години банковите карти и банкоматите бяха сравнително непознати за клиентите, то сега част от тях използват дигитална карта през своя смартфон. Основна роля в развитието на картовия бизнес сред българските банки изигра Fibank, чиито карти се превърнаха в символ на растежа и бъдещето.

През далечната 1997 г. Първа инвестиционна банка стартира предлагането на дебитни карти Cirrus/Maestro, кредитни Eurocard/Mastercard и карти American Express. По този начин Fibank стана първата българска банка, предложила дебитни карти с международен достъп – възможност, чиято липса към момента би обезмислила напълно използването на карта. С развитието на ритейл бизнеса логично нараства и броят на издаваните карти. Така в края на 2004 г. издадените от Fibank карти VISA и Mastercard достигат 300 000 бр.

2005-а е годината, в която Първа инвестиционна банка придоби 80% от капитала на Дайнърс клуб България АД и започна да предлага на своите клиенти кредитни карти Дайнърс клуб. Традиционните карти с магнитна лента отстъпиха своето място на EMV-технологията, при която данните на картата се запазват върху чип. И тук Fibank е от първите банки в страната, сертифицирани от двете основни картови организации – VISA и Mastercard, които издават карти с чип. Не са забравени и бизнес клиентите, за които има международни кредитни карти. За лоялните картодържатели са предвидени бонуси на база извършените от тях плащания с карти. Признание за водещата роля на Fibank в картовия бизнес е престижната награда OSCARDS на Publi-News в регион Европа за иновативност (2008 г.).

В съответствие с тенденциите в световен мащаб Fibank първа сред банките в България въведе безконтактните плащания по технологията PayPass, предлагайки от края на 2010 г. картите от ново поколение Maestro PayPass и Mastercard PayPass. Заедно с тях банката започна инсталирането на ПОС терминали, приемащи такива плащания, които осигуряват едновременно бързина и сигурност в обслужването. На клиентите в премиум сегмента Fibank започна да предлага Mastercard World Elite, съчетаваща висок кредитен лимит, допълнителни (concierge) услуги и лично внимание. Развитието в сегмента на безконтактните карти продължи с VISA PayWave.

През 2012 г. Първа инвестиционна банка предложи на картодържателите услугата 3D сигурност, позволяваща включване в програмите за допълнителна сигурност при плащания през интернет Verified by VISA и Mastercard Secure Code. На следващата година клиентите вече можеха да се възползват от новата карта Debit Mastercard с иновативна функционалност за безконтактни плащания, без такса за теглене от всички банкомати в страната и възможност за плащане във всички известни сайтове. Неслучайно Debit Mastercard бързо се превърна в предпочитан картов продукт от потребителите.

В хода на нарастващата дигитализация на банкирането Fibank отново беше с крачка напред пред конкурентите и през 2016 г. разработи и въведе за първи път в България дигитална карта, която позволи на клиентите да извършват безконтактни разплащания със своите смартфони. С цел изграждане и повишаване на финансовата култура сред подрастващите Първа инвестиционна банка пусна и дебитни карти за деца и тийнейджъри от 7 до 18 години. Впоследствие тези карти бяха надградени с допълнителни микрокарти и гаджети за удобство на ползвателите.

За своите 25 години Fibank продължава да отделя ресурси и усилия, за да направи картовия бизнес в България достъпен, модерен спрямо световните тенденции и сигурен за нейните клиенти.           

 

Златко Стоянов

Златко е Мениджър „Корпоративни комуникации”, като се присъединява към екипа на Fibank през 2011 г. в дирекция "Методология". Автор е на статии в корпоративния вестник Fibank NEWS, отразяващи един по-приемлив поглед към сложната банкова терминология. Следи развитието на регулациите и тяхното отражение в дейността на банките. Очаквайте от него разработки, посветени на новостите в банковата сфера.

Коментари

Коментирай