В днешно време високите технологии навлизат във всеки аспект от ежедневието ни. Така например социалните мрежи позволяват на хората да комуникират в интернет пространството и да поддържат взаимоотношения, близки до тези oт реалния живот, телефоните ни стават все по-„smart”, а процеси, които преди време са изисквали човешко внимание и намеса, сега са напълно автоматизирани. Същото се отнася и за начина, по който пазаруваме. С откриването на картите като средство за разплащане през 50-те години на миналия век се заражда един нов и много по-удобен метод за разплащане, чиято популярност не спира да расте и днес.
Макроикономическо въздействие
Според проучване на Moody's Analytics по поръчка на Visa, проведено в 56 страни, представляващи общо 93% от глобалния брутен вътрешен продукт (БВП), използването на дебитни и кредитни карти е не само удобно, но и стимулира потреблението. Популярността на картите като средство за разплащане е повишило потреблението със средно 0.7% за изследвания петгодишен период от 2008 до 2012 г. Проучването обобщава, че употребата на платежни карти стимулира потреблението, а оттам и движи икономиката напред.
Марк Занди, главен икономист на Moody's Analytics, твърди, че въпреки трудната икономическа ситуация по света увеличеното проникване на платежни карти като цяло е допринесло за нарастването на БВП. Средният ръст, реализиран от увеличеното използване на картови разплащания, е изчислен на 0.17 процентни пункта годишно за всяка от 5-те години в разглеждания период, или общо 983 млрд. долара за интервала от 2008 до 2012 г.
Ползи от картовите разплащания
Разпространението на картите като средство за разплащане се крие в ползите, които предоставят както на потребителите, така и на бизнеса. Това са например сигурният и улеснен достъп до финансови ресурси и кредитни средства, повишената ефективност при трансакциите, както и потребителското доверие в платежната система като цяло, посочват още от Moody's Analytics. Прозрачността при безналичните плащания също е от съществено значение за растежа на икономиката, тъй като спомага в голяма степен за намаляване дела на сивия сектор. Посочена е и ползата за сфери на дейност като електронната търговия и туризма, които разчитат почти изцяло на този платежен метод.
Безналичните плащания в България
През последните няколко години се наблюдава тендеция към налагане на безналичните трансакции с дебитни и кредитни карти като предпочитано средство за разплащане и в България. Все повече хора предпочитат да използват банковите си карти за покупки, вместо за теглене на пари в брой. А според проучване на Fibank картите се използват най-често за покупки в интернет, разплащане при пътуване в чужбина и плащане на стоки и услуги в магазини. Fibank предлага разнообразие от картови продукти, които да задоволят потребностите на всеки клиент. Най-новото поколение карти са безконтактните, с които можете да платите вечерята си в ресторанта или покупките в магазина само с доближаване на картата до ПОС терминал, който приема този тип плащания.
Коментари