Светът повече от всякога се променя все по-бързо в резултат на новите технологии. Те навлизат в живота ни и стават част от ежедневието ни. Все по-често чуваме изрази като „Умни градове“, „Умен дом“. Иновативни софтуерни решения ни позволяват да правим толкова много неща само с няколко докосвания на екрана на нашето смарт устройство.

Потребителите се променят. Очакванията им да получават все по-модерни и надеждни услуги, които да удовлетворяват потребностите им, стават все по-високи.

В наши дни основна мисия на всяка компания е да поставя своя клиент в центъра на своята комуникация и да му предлага продукти и услуги, персонализирани спрямо неговия профил.

Бъдещето е тук

Интернет на нещата (IoT), Изкуственият интелект (AI), Виртуална реалност (VR), Разширена реалност (XR), Кибер сигурност, Big Data, Интелигентни и роботизирани системи – са само част от темите, които вълнуват силно технологичните гиганти, защото компаниите на бъдещето ще бъдат тези, които днес инвестират в нови интелигентни решения.

В световен мащаб най-големи инвестиции в интелигентни системи правят телекомите, финтех компаниите. Банките също следят трендовете и се стараят да предостяват на своите клиенти продукти и услуги, които да бъдат на нужното ниво.

Все повече модерни ATM устройства и цели обособени зони за „банково самообслужване“ предлагат изпълнението на операции, които до съвсем скоро клиентите на банки са правили само на каса в банковия клон. Освен за теглене на средства в брой съвременните устройства позволяват и внасяне на средства по сметка към карта, плащане на комунални такси и други. Към момента само сме виждали на специални събития роботи като София - най-модерният и прочут робот на Hanson Robotics, който изпълнява множество от зададени команди и провежда съдържателни разговори по различни теми. Много футуролози твърдят, че роботите в бъдеще ще бъдат част от екипите в сферата на услугите на много институции.

Първият печели

Комуникацията лице в лице в банковите салони дава път на телефонното и най-вече на онлайн банкирането, което се развива светкавично бързо и се пренася от големия настолен компютър в смартфона в нашия джоб. През април 2016 г. Fibank за първи път в България пусна Дигиталната карта или плащане чрез NFC (Near Field Communications), при което смарт устройството замества познатата ни стандартна пластика на банковата карта. 

Последната новост, отново в онлайн банкирането, е предоставянето на възможността на клиентите на Fibank да подписват наредени преводи вместо с познатите до момента – хардуерен токън или Квалифициран електронен подпис (КЕП) – със софтуерен токън, който е свързан с мобилното приложение, инсталирано на Вашето смарт устройство. Fibank Token е средство за подпис и идентификация от ново поколение, което позволява да управлявате средствата си още по-лесно, сигурно и удобно. Базира се на двуфакторно удостоверяване и се обвързва с конкретна операция, за да отговаря на най-високите стандарти на директивата за платежните услуги (ДПУ 2). Приложението може да се отключва не само с парола, а и с биометрични данни.

Движещите сили на промяната

През 2015 година Британското правителство инвестира 1,57 милиарда британски лири в дигитализация на финансовия сектор. Големите банки автоматизират много от процесите си (между 40% и 80%) и така оптимизират време, финанси и освобождават ресурс от специалисти, които да израстват в своето кариерно развитие. В Ериксън Мобилити Рипорт се посочва, че до 2020 се очаква да има над 28 милиарда свързани устройства онлайн и Интернет на нещата ще бъде достъпен за толкова голям брой хора. Британското правителство планира в своя бюджет до 2035 година да инвестира в Изкуствен интелект (AI) повече от 630 милиарда британски лири. В стратегията си за развитие на AI Франция посочва, че смята да инвестира в следващите пет години в проучвания за AI над 1,5 милиарда евро. Китай също има своя стратегия за AI, в която се посочва че страната си поставя за цел да бъде световен лидер в AI до 2030. Водещи анализатори коментират, че ако държави като Америка днес нямат такава стратегия за развитие на Изкуствения интелект, то те рискуват бързо да изпаднат от класацията на най-добре развитите държави в света със силна икономика.

Светът се променя по-скоростно от всякога и големите компании са в търсене на следващото „Голямо нещо“, което ще ги изстреля пред конкуренцията, за да бъдат сред предпочитаните партньори на клиента, живеещ в Дигиталната ера.

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Мениджър "Корпоративни комуникации”. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации, дигиталното банкиране и новите технологии.

Коментари

Коментирай