Ако вече сте използвали тази иновативна услуга, по всяка вероятност сте се запитали как всъщност се случва плащането. А ако сте от по-любознателните потребители, които са запалени по технологичните новости, може би вече знаете поне половината :)

В началото беше картата

Стандартната карта е добре позната за всички нас. Разплащането с нея е ежедневие отдавна, а от 2013 г.  – с въвеждането на Debit MasterCard от Fibank, клиентите на Банката използват всички предимства на дебитната карта, съчетани с безконтактно плащане и интернет разплащания.

И ето че вече дори няма нужда да носим със себе си карта, за да платим безконтактно. Необходим ни е само  … смартфон :)

За да илюстрираме как се случва процесът на плащане с Дигитална карта, ще го сравним с този при стандартната (пластиката).

Ето така най-просто можем да онагледим процеса на плащане със стандартна безконтактна карта:

EMV

Плащането със стандартна безконтактна карта се базира на EMV* технологията.

 Процес на извършване на трансакцията:

  1. Чип процесорът генерира криптограма;
  2. Данните от криптираната връзка и картата се изпращат до ПОС терминала (с протокол, отговарящ на заложените стандарти) чрез NFC технологията;
  3. Генерира се съобщение за плащане и се изпраща до банката получател;
  4. Банката извършва допълнителна проверка и верифицира информацията от криптограмата и картата;
  5. На дисплея на ПОС устройството се показва резултатът от трансакцията.

*EMV е съкращение за Europay, Mastercard и Visa -  трите организации, които развиват първоначалните спецификации. EMV е отворен стандартен набор от спецификации за смарт картовите разплащания и приемащите ги  устройства. Спецификациите на EMV са разработени, за да се определи набор от изисквания за осигуряване на оперативна съвместимост между чип-базирани карти за плащане и терминали. EMV чип-картите съдържат вградени микропроцесори, които осигуряват силни защитни функции  и други възможности на приложение, които традиционните карти с магнитна лента не притежават.

 При плащане с Дигитална карта процесът изглежда така:

HCE

Дигиталните плащания се базират на HCE* технологията

Основни стъпки при извършване на трансакцията:

  1. Извършват се необходимите проверки, свързани със сигурността в облака;
  2. Данните от криптираната връзка и картата се изпращат до ПОС терминала (с протокол, отговарящ на заложените стандарти) чрез NFC технологията;
  3. Генерира се съобщение за плащане и се изпраща до банката получател;
  4. Банката извършва допълнителна проверка и верифицира информацията от криптограмата и картата;
  5. На дисплея на ПОС устройството се показва резултатът от трансакцията

*Host card emulation (HCE) е софтуерната архитектура, която осигурява точното виртуално представяне на различни електронни идентичности, използвайки само софтуер (достъп, транзит и банкиране). Преди налагането на HCE NFC трансакциите се извършваха  предимно, като използват различни инструменти за сигурност.

 

И после дойде облакът…

Дигиталната карта е cloud базирана услуга. Това гарантира максимална сигурност на банковата карта във Вашето смарт устройство.

А ето как облакът се грижи за сигурността на Вашите средства: cloud-based secure element

При плащането с Дигитална карта първата стъпка е смартфонът да изиска SUK (Single Use Key). В облака се извършват необходимите проверки за верифициране и се генерира се SUK. След това Вашият смартфон получава SUK. На следващата стъпка ПОС терминалът изисква криптограма и информация от картата, която трансформира, използвайки заложения стандарт, чрез технологията NFC.

В следващите 2 стъпки смартфонът декриптира SUK и получава ключ за индивидуалната трансакция, след което генерира криптограма, подготвя информацията от картата и ги изпраща до ПОС устройството.

Този, на пръв поглед сложен процес, всъщност стои зад плащането с Дигитална карта, което Ви отнема едва няколко секунди.

За това кратко време в облака се извършват редица проверки и верификации, които гарантират максималната сигурност на Вашите средства.

 

И накрая – вместо заключение

physical vs deigital card

Стандартната банкова карта – например Debit MasterCard Pay Pass, можем да характеризираме с основна  картова сметка с PAN, докато Дигиталната карта във Вашия смартфон се свързва към основната картова сметка с алтернативен PAN.

Предлаганите услуги позволяват използването на една сметка с две различни карти, които Ви предоставят разнообразни възможности за плащане и различни отчети.

 

 

Данира Доспевска-Шаренкапова

Данира е мениджър „Корпоративни комуникации”. Чрез блога на Fibank тя се грижи да получавате полезна и актуална информация от банковата сфера. Интересува се от развитието на дигиталните комуникации, информационните технологи и новите възможности, които те предоставят на потребителите.

Коментари

    1. Здравейте, С дигиталната карта можете да извършите до 10 плащания в режим офлайн (без устройството Ви да е свързано с интернет). Към момента не е налична опция за смяна на ПИН кода. Началната визия на приложението също не може да се променя. Желаем Ви приятно използване на услугата! :) Поздрави, Екипът на Fibank

  1. Нямам червен бутон, а черен и след като го натисна се изписва червено съобщение:"Device is not supported", което няма как да е истина.

    1. В момента правим допълнителна проверка. Ще Ви пишем отново :)

  2. Отговарям на всичките изисквания, имам и две издадени карти към сметка в банката, но при натискане на кръглия черен бутон в долния десен ъгъл приложението ми отговаря: Device is not supported. Служителка от банковия клон ми казва, че трябва да имам задължително издадена безконтактна карта.
    Смартфонът ми е ALCATEL ONETOUCH IDOL3-4.7,
    6039Y. Операционната система е легална Android 5.0.2, имам функция NFC с поддръжка на Host Card Emulation. Имам инсталирано приложението на fibank с активно банкиране.Устройството е в списъка с одобрени и сертифицирани от MasterCard. И въпреки всичко системата при мен не работи. В менюто "Дигитални плащания с NFC" пък ми изписва: Устройството Ви не може да извършва безконтактни плащания, съгласно изискванията на MasterCard. Какво трябва да се направи в този случай?

    1. Привет отново, Съветваме Ви, когато отворите екрана за плащане от червения бутон, да обърне внимание на червеното съобщение, което се изписва долу на екрана. То ще Ви даде информация какво точно не е наред с устройството и защо не можете да извършите плащане с Дигитална карта. Ще сме Ви благодарни да споделите каква е грешката. Успешен ден! :) Поздрави, Екипът на Fibank

  3. Здравейте, необходимо ли е да имаш издадена безконтактна карта за да ползваш дигитална такава?

    1. Здравейте, г-н Стефанов, необходимо е просто да имате издадена карта към Ваша сметка в Банката. Няма значение дали карата е безконтактна или не. Всички технически изисквания, които сме описали тук, трябва да са спазени. :) Поздрави, Екипът на Fibank

  4. Здравейте,
    Услугата е страхотна и много удобна. От както я имам я използвам постоянно,но бих желал да ви предложа да едно малко подобрение/улеснение :-), което сигурно ще е удобно и на другите потребители. Става въпрос за този бутон, който активира картата, да може да поставя, като бърз бутон на дисплея на телефона и да не е необходимо всеки път да се влиза в приложението, когато се използва дигиталната карта. Също така ще се радвам, ако скоро приложението е налично и за windows mobile. Поздрави и продъвайте в същия дух с предлагането на такива иновативни услуги

    1. Здравейте, г-н Тихолов, благодарим Ви за положителната обратна връзка и предложението. Ще го насочим към колегите. Поздрави и приятно използване на услугата! :) Екипът на Fibank

Коментирай