Когато въвеждате данните на своята карта в сайт на търговец, се запознайте добре с условията

Наскоро Ви дадохме няколко препоръки за какво да внимавате, когато плащате в интернет. Една от тях беше да изчетете внимателно условията, преди да закупите продукт или да се абонирате за услуга. В тази публикация искаме да обърнем още повече внимание на това заради зачестилите измами в този дух. Защото интернет е пълен е атрактивни, но подвеждащи оферти.

Разглеждате си например сайт, в който можете да си купите парфюм. Оказва се, че можете да си поръчате безплатна мостра, която ще Ви бъде доставена до дома, така че да можете да усетите парфюма и едва след това да си го купите. Единственото, което заплащате, поне на пръв поглед, е доставката. Предложението Ви се струва добро и въвеждате данните на своята кредитна карта. След няколко дни получавате мострата. Две седмици по-късно обаче от картата Ви е удържана цялата цена на парфюма, пристига и нов пакет от същия или друг търговец, който Вие не си спомняте да сте поръчвали. След още две седмици идва още един пакет.

Причината? Когато сте поръчвали мострата, сте се съгласили с дългите условия на търговеца. Някъде там с много ситен шрифт е написано, че ако до 5 дни от поръчката на мострата не се откажете от покупка, търговецът приема, че искате не само мострата, но и парфюма. При това искате да получавате по един флакон през две седмици. Поръчвайки мострата, Вие се съгласявате с тези условия. Вероятно дори не подозирате за тази особеност, но по тези условия търговецът Ви изпраща парфюма, защото не сте се отказали от него, и Ви удържа неговата цена. Това са т.нар. „повтарящи се плащания”, инициирани от търговеца по силата на договорените с Вас условия на поръчка. Има и други вариации на тази тема.

С подобен маркетингов трик се предлагат и редица услуги. Можете например да се абонирате за съвети как да подобрите здравето си. През първата седмица са безплатни, но след това започвате да си плащате за тях, освен ако не се откажете (това отново е описано с дребен шрифт и е скрито някъде). При регистрацията въвеждате данни за своята карта, мислейки си, че всичко е безплатно, след това приемате и условията за ползване на услугата. И след първата седмица Ви е удържана първата такса за нея.

Затова и нашата препоръка е винаги да прочитате добре условията, с които се съгласявате. Веднъж съгласите ли се с тях, търговецът е в правото си да Ви удържи съответната сума и да Ви изпрати поръчката. Ако все пак изпаднете в подобна ситуация, се опитайте да се свържете с търговеца по имейл (за да имате писмено доказателство), придружено от телефонно обаждане, възможно най-бързо и поискайте да се откажете от абонамента и покупката. Банката може да оспори плащанията само след като писменото уведомление до търговеца е изпратено.

Винаги се запознавайте с условията, колкото и да е дребен шрифтът, за да не изпадате в подобни ситуации. Другата препоръка е да пазарувате най-вече от сайтове и търговци, които познавате добре.

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

Коментирай