Лъчезар Венков, Директор Дигитално банкиране: Отворените платформи за банкиране ще доведат до промени в клиентското поведение и до цялостна промяна в банките.

Лъчезар Венков e Директор „Дигитално банкиране“ във Fibank. Завършил е Технически университет – София. Част от екипа на банката е от единайсет години. Чете разнообразна литература.

Лъчезар Венков, Директор Дигитално банкиране Fibank - Г-н Венков, Директор сте на една от най-динамично развиващите се дирекции в банката – „Дигитално банкиране“.  Разкажете ни повече за Вашия екип.

Имам удоволствието да работя с изключителен екип от професионалисти в дирекцията, готови винаги да посрещнат предизвикателствата в динамично развиващата се услуга. Непрекъснатите промени, новите продукти и процеси изискват от екипа да подобрява и развива своите възможности и знания. Натоварването в дирекцията е 24/7 и дежурни екипи се грижат за обработката на документи и съдействат на потребителите на Дигиталното банкиране дори извън стандартното работно време на банката. Тук е моментът да им благодаря за всеотдайната работа и за постигнатите успехи в развитието на дигиталните ни услуги.

                                                                                                                       

- Разкажете ни повече за професионалния Ви път.

 

Професионалният ми път започна през далечната 2007 г. в дирекция Интернет клон, като Оператор клон Интернет с нощни смени. . Дирекцията и тогава се развиваше динамично и през 2008 г. бях назначен на позиция Специалист клон Интернет. Развитието на кариерата ми продължи и през 2009 г. станах  Зам.-директор клон Интернет. Преминавайки през всичките звена и позиции в дирекцията, през 2014 г. станах Директор дирекция Е-банкиране. След последните структурни промени позицията, която заемам, е Директор на дирекция Дигитално банкиране.

Професионалният ми път е посветен изцяло на развитието на дигиталното банкиране, фокусирано върху иновациите и изграждането на клиентско-ориентираните продукти и услуги. Последните няколко години създадохме и наложихме Мy Fibank като уникална и иновативна платформа за разплащания с огромни възможности, но с лесен и удобен за клиента интерфейс.

Създадохме удобно мобилно приложение с възможности за извършване на почти всички активни операции. Обвързахме го с първата дигитална карта в България и подготвихме основата  на така модерните сега електронни портфейли.

 

- Какви са предизвикателствата във Вашето ежедневие?

 

Предизвикателствата са свързани с работата ми и с развитието на дистанционните канали. Непрекъснатите промени, работата по няколко проекта паралелно, променящите се регулаторни изисквания и работата в динамична среда изискват висока приспособяемост.

 

- Кои са новостите в дигиталното банкиране на Fibank?

 

Започнахме динамично годината с промени по мобилното приложение. Добавихме използването на биометрични данни (fingerprint, toch id, face id) при вход в системата и при подписването на траксакции.


В мобилното приложение добавихме опция за смяна на парола и заявка за регистрация директно от мобилния телефон. Разработихме и форма за подаване на онлайн заявка за потребителски кредит през web версията на My Fibank.

Добавихме възможност за всички потребители със софтуерен токън (token) да го използват и при картовите трансакции като еквивалент на изпратеното от банката СМС съобщение.

Развихме и дигиталните карти, като добавихме възможност те да бъдат използвани от най-младите и най-дигитално активните потребители на нашата банка – тийнейджърите.

 

- Вече и тийнейджърите могат да банкират дигитално? Какви са възможностите за дигитално банкиране, които Fibank предоставя за лица на възраст 14-18 години?

 

Разработихме специален продукт, подходящ за тази група потребители. Към тийн картата може да се открие специална спестовна сметка (Smart Teen), в която нашият тийн потребител може да спестява или пък от нея да захрани картата си без да загуби лихва. Идеята на продукта е да запознае тийн потребителите с банковите продукти и услуги. С опростен интерфейс сме предложили достъп до конкретни полезни за тях операции и възможност за преводи само между тези две собствени сметки.

 

- Какво още да очакват клиентите на Моята Fibank през тази година?

 

От нас винаги могат да очакват много иновации и качествен съпорт.

Тази година ще направим необходимите доработки и ще дадем възможност на корпоративните клиенти на банката да използват мобилното приложение за извършване на активни банкови операции.

Ще позволим на нашите потребители да заявяват вноска и теглене, и директно да отидат на касата, за да получат или внесат парите си без да е необходимо да чакат.

Голямо предизвикателство за нас ще бъде PSD2 в частта бизнес, но и там ще имаме какво да покажем.

Развиваме изцяло нашите приложения в полза и интерес на нашите клиенти. Получаваме обратна връзка и се стремим винаги да я използваме в развитието на следващите наши продукти и услуги.

 

- Дигитална ли е банката на бъдещето?

 

Живеем в дигитална ера и целият свят около банките е станал дигитален. Няма как те да останат в миналото, те трябва да отговорят на нуждите на дигиталното общество и на дигиталните си клиенти. Банките трябва да се променят. Трябва да променят начина, по който достигат до своите клиенти. Трябва да променят основни процеси и трябва да отговорят на външния натиск от стартъп компаниите, предлагащи подобни услуги. Не само дигитализацията на процеси, продукти и услуги ще бъде водещо за успеха на всяка банка, но и нека не забравяме, че дигитализацията не е само технология, тя е свързана и с разбирането и готовността на клиентите на банката да използват даден продукт или услуга онлайн.

 

- Какви са тенденциите при дигиталното банкиране в световен план?

 

Огромен процент от трансакциите вече се извършват дигитално. В последните години ръстът на тези операции е огромен. Цялата икономика и търговия в световен мащаб се дигитализира, за да може да използва близостта на потребителя с дигиталното устройство и да стигне много по-лесно до него.

Разработват се нови бързи, лесни модели и процеси. Разработват се нови средства за дигитално подписване на трансакциите. Работи се и за сигурността на системите, с които работят потребителите.

Ще се набляга на развитието на Open banking платформите и решенията, и на възможностите за взаимодействие със стартъпи, предлагащи иновативни решения. Отворените платформи за банкиране ще доведат до промени в клиентското поведение и до цялостна промяна в банките.

 

- Коя е книгата, която четете в момента?

 

В момента завършвам Sapiens на Ювал Ноа Харари и съм си подготвил Homo Deus, пак от него, като следваща в редичката.

 

- Как прекарвате свободното си време?

 

В свободното си време... предимно работя.

Обичам да прекарвам време с приятелите ми, занимавам се с електронни спортове! Обичам да чета и да слушам музика. Пътувам, когато това е възможно и имам идея за интересна дестинация.

Десислава Богданова

Здравейте! Аз съм Десислава - Мениджър "Корпоративни комуникации”. Основните ми интереси са в областта на дигиталните комуникации, дигиталното банкиране и новите технологии.

Коментари

Коментирай