Преди години подготовката за пътуване в друга страна обикновено включваше и разходка до банковия салон или някое обменно бюро, за да се сдобия с необходимата валута. Днес все по-рядко ми се налага, защото навикът да плащам навсякъде с картата си в България лесно се качва с мен в самолета. Затова и последното пътуване до Ирландия започнах само с няколко евро банкноти и монети в портфейла си, но от момента, в който направих резервациите за хостелите и автомобила под наем, до момента, в който заех отново мястото си в полета за България, почти не ми се наложи да прибягвам до тях, дори и когато прекрачих за няколко дни границата на Великобритания и цените от евро станаха в британски лири.

С кредитната карта плащах сметките в ресторантите, магазините и баровете, зареждах резервоара по пътя и купувах билети за музеите. С нея успях да си платя и нощувката в хостела на брега на Атлантика, където дори мобилните оператори нямаха обхват. Не се притеснявах, че няма да имам достатъчно банкноти или че ще остана само с евро, а ще ми трябват британски лири, както например можеше да се случи, докато чаках втория си полет в Лутън, Англия. Едно от предимствата на кредитните и дебитните карти е, че с тях можеш да плащаш навсякъде, дори и когато цената е във валута, различна от валутата на сметката.

Има и още една причина да предпочитам плащанията с карти – много по-лесно мога да следя къде, кога и колко пари съм похарчил. Когато съм в България и имам достъп до интернет почти навсякъде, използвам "Моята Fibank", но в чужбина си взех почивка от световната мрежа и останах само с абонамента за услугата „SMS за авторизации с карти”. С нея след всяко плащане с картата на телефона получавах известие за сумата и оставащия ми кредитен лимит и така много по-лесно можех да си направя сметката и да преценя с какви средства мога да разполагам през следващите дни.

Все пак понякога нямаше как да платя с кредитната карта. Не всички паркомати например приемаха карти, а престоя заплащах с монетите. В един от ресторантите пък нямаха инсталирано ПОС устройство и тогава на помощ дойдоха банкнотите. Което ми напомня, че е добре да имате и дебитна карта в портфейла си, когато сте на път. Така ако все пак се наложи да изтеглите пари на банкомат, таксите ще бъдат по-ниски, отколкото ако използвате кредитната си карта. Не е лоша идеята картите ви да са от различни брандове – Visa, MasterCard, Diners Club. Така например моята кредитна карта е Visa, но дебитните ми са Visa Electron и Maestro PayPass, защото, макар и пренебрежимо малка, има вероятност на някои места да приемат само един от брандовете.

През последните няколко месеца дотолкова свикнах с безконтактните разплащания, че почти навсякъде плащам с Maestro PayPass. Безконтактните плащания набират популярност по целия свят и скоро Вank of Ireland ще ги представи на острова. В същото време бавно, но сигурно напредват и мобилните плащания. Надявам се, че при следващото си пътуване ще ми е достатъчно да нося мобилния си телефон, за да мога да плащам.

Иван Ралчев

Иван е специалист, развиващ се в сферата на Маркетинга и Новите медии. В блога можете да откриете негови статии за различните банкови продукти. Използва активно интернет и новите технологии, затова и обича дистанционното банкиране и безконтактните разплащания. Особено любопитни са му тенденциите в мобилните разплащания.

Коментари

  1. Здравейте, г-жо Марудина, Обичайната практика е Вие като картодържател да не дължите такса за това, че плащате с картата си. Понякога обаче търговци решават да я изискват, но са длъжни да Ви уведомят за това предварително. В Дания например когато плащате в магазини и ресторанти, търговецът ще Ви начисли такса за това, че използвате чуждестранна карта. В България също има вероятност да попаднете на такъв случай. Ние Ви препоръчваме да избягвате такива търговци. Поздрави!

  2. В България плащам една и съща цена при всички търговци независимо от начина на плащане (в брой, с дебитна или кредитна карта). Но дали е така в останалите страни от ЕС?

    В Лондон съм имала случаи в малки магазини и ресторанти да ми искат средно 10% отгоре защото искам да платя с кредитна карта.

  3. Здравейте, Амелия! Причините да Ви бъде отказана трансакцията могат да са най-различни, например проблем със свързаността на ПОС терминала на търговеца. На гърба на всяка карта са изписани телефоните за връзка с нашия Картов център. Винаги можете да се обърнете към нас за помощ. Благодарим за коментара и лек ден! :-)

  4. На моята да, но на вашата не винаги:) добре, че имам резервна.
    При плащане през интернет преди седмица ми беше отказана транзакция от вашата банка. Отидох в банката и там служители след дълго проучване и писане казаха, че няма никакъв проблем и да опитам пак. Ех, след това наистина нямаше проблем.
    Но иначе съм доволна от вашата банка, все пак ви поолзвам от 15 години:)

Коментирай