Интернет коренно промени живота на всички. Океанът от информация, който ни залива, поглъща всеки, докоснал се до мишката. Разнообразните познания, които придобиваме, обаче не са единствената магнетична сила, привличаща потребителите. Според данни от изследване, проведено от агенция Алфарисърч през първата половина на 2011 г., 43 % от пълнолетното население на страната има редовен достъп до интернет и 71% от него се възползва ежедневно от връзката със световната мрежа. Закономерно се разширява и обхватът от услуги, които потребители могат да ползват от своите компютри и мобилни телефони. Българските потребители използват интернет основно заради лесната комуникация и възможността да споделят помежду си, а общуването започна да преминава от телефонни разговори към електронна кореспонденция чрез имейл и чат програми.

Графика 1: Дял на интернет потребителите в България (%)*

Източник: Световна банка, Индикатори за световно развитие

* Данните за 2011 г. са от агенция Алфарисърч и са на база изследвания сред пълнолетното население на страната.

Междувременно все повече потребители предпочитат да въведат адреса на виртуалния банков клон, отколкото да посетят банковия салон. Едни от основните причини за това са удобството и спестеното време. Ето защо проведохме онлайн допитване сред посетителите на уеб сайта на банката и страницата на Виртуалния клон. Помолихме за участие в анкетата и във Facebook и Twitter. Така в изследването в периода 1 юни – 7 юли 2011 г. се включиха 868 души. Основната цел бе да се определят отношението и нагласата на потребителите към използването на услугата Виртуално банкиране.

Резултатите от изследването показаха, че предпочитащите виртуалното банкиране потребители се съсредоточават в използването на основно 4 услуги. Най-популярна сред тях е получаването на извлечения за движението по сметки. На второ и трето място се нареждат преводите на различни суми по сметки. Най-използвано е превеждането на пари между сметки, открити в самата банка. Предпоставка за по-честото използване на тази услуга е, че в повечето банки преводите между собствени сметки са безплатни. На трето място по популярност на използваните онлайн услуги се нареждат преводите между сметки в различни банки в страната и чужбина. Интересно е да се отбележи, че електронните услуги навлизат все по-уверено и в други аспекти на нашия живот. Показател за това е фактът, че над половината (61.4%) от респондентите използват електронното банкиране и за заплащане на битовите си сметки за ток, вода, парно и т.н., вместо да ги плащат по традиционния начин - на място и в брой.

Графика 2: Кои от следните услуги сте използвали през последните 12 месеца чрез Виртуалния клон на Вашата банка? (%)

База N=784

Проведеното проучване регистрира отчетливо налагащата се тенденция все повече и повече банкови услуги да се използват онлайн. Ако в началото на новото хилядолетие виртуалното пространство бе единствено място за чат-срещи на малцина, то днес, поглеждайки към бъдещето, можем да заключим, че колкото по-виртуален става един бизнес, толкова по-реален и съвременен ще бъде той утре за своите клиенти. Ето защо ние от Fibank вече 10 години продължаваме да бъдем близо до своите клиенти, като ги посрещаме с усмивка и в нашия Виртуален клон.

От името на екипа на Fibank ви благодаря, че взехте участие в проучването!

Христо Христов

Христо е Мениджър „Корпоративни комуникации”. Той следи за тенденциите на финансовия пазар, планира, организира и участва активно в провеждането на маркетингови изследвания сред настоящи и потенциални клиенти на банката. Преди да се присъедини към екипа на Fibank, има натрупан значителен опит в ръководството, провеждането и анализа на резултатите от редица маркетингови, икономически и социологически изследвания. Участва като автор в публични анализи и статии в областта на иновациите, информационни и комуникационни технологии и състоянието на икономиката. Личните му интереси са в областта на търговията с ценни книжа. Очаквайте от него интересни анализи за тенденциите на пазара и състоянието на икономиката.

Коментари

  1. Здравейте, Искрен! В такива случаи трябва да си приспаднете сумата на таксата за операцията. Ако преводът например е в лева и към друга банка в България, можете да преведете сумата по депозита с натрупаната лихва без 1.1 лв. (таксата за превода по БИСЕРА). Поздрави!

  2. За да няма неразбиране искам да прехвърля цялата сума, или вложените средства в депозита/левов/ + натрупаната лихва на падеж.

  3. Имам следния въпрос:
    Ако наредя кредитен превод, чрез ВБК, от мой депозит на падеж, към банкова сметка в друга банка с банкови клонове в България, то каква сума трябва да наредя?
    1.Сумата на главницата+лихвата/защото е на падеж/ без таксата от 1,10лв. /БИСЕРА/.
    2.Или сумата на главницата+лихвата-1,10лв./поради таксата при кредитен превод нареден чрез БИСЕРА/
    Имам и разплащателна сметка във Вашата банка от която би било възможно да се удържи таксата на този кредитен превод.
    Та, каква сума трябва да наредя за кредитен превод за да се осъществи?
    Успех!

  4. @Customer Support
    Здравейте,
    А, каква е времевата разликата при получаването на превода в банката на получателя, освен в таксата, която се заплаща? Или при БИСЕРА-1,10лв., РИНГС-10лв. според актуалната ви тарифа.
    По втория ми въпрос за „Декларация за произход на средствата“, какво ще отговорите?

    Лек ден!

  5. Привет, Дамян! Това кога ще бъде заверен преводът в другата банка зависи от банката на получателя на превода. Каква платежна система ще използвате - БИСЕРА или РИНГС? Успешен ден!

  6. Благодаря, за отговора.
    Значи всичко е относително, кога ще извърша превода чрез ВБК и към коя банка, защото цитирам:
    "Осчетоводяването и извършването на приетите операции обаче зависи от спецификата на платежните и банковите системи в страната, т.е. от това кога те позволяват изпълнението им."
    Но, искам да попитам следното:
    Ако наредя Кредитен превод/не малка сума в лева/ към др. банка, която има банкови клонове в България /даже мисля, че е с мажоритарно българско участие/ в делничен ден, то кога реално ще се получи превода в съответната банка.
    И до каква сума на Кредитния превод, трябва да попълвам "Декларация за произход на средствата" във ВБК, за да се осъществи транзакцията?
    Поздрави

  7. Здравейте! Виртуалният клон е достъпен по всяко време - можете да нареждате операции независимо от часа на денонощието. Осчетоводяването и извършването на приетите операции обаче зависи от спецификата на платежните и банковите системи в страната, т.е. от това кога те позволяват изпълнението им. В тази връзка вътрешнобанковите преводи например, включително преводите между собствени сметки в банката, се извършват веднага след нареждане. Единствено вечер, когато се извършват обичайните банкови процедури, е възможно да има забавяне в интервал от няколко часа. Поздрави!

  8. И аз подкрепям въпроса. Много моля официално да отговорите и то с подробности.

  9. Искам да знам какво е работното време на Виртуалния банков клон.
    Делнични дни от ..ч до ..ч
    Празнични дни/събота и неделя/ от от ..ч до ..ч
    Когато правя транзакции, бих желал да знам за колко време ще се извършат реално във времето, това се отнася за:
    1.Кредитен превод
    2.Превод собствени сметки
    3.Вътрешно банков превод
    Много промени извършихте, които не са в полза но клиентите на Виртуалния банков клон, към който съм клиент от 2008г.
    И за да не съм голословен, ще ви кажа, че съм правил транзакции по всяко време от денонощието и то се е осъществявало след няколко секунди/одобрение/, а сега трябва да се съобразявам по кое време правя тези транзакции, защото, може да се осъществят и утре.

Коментирай