Теодор Петров – директор „Картови разплащания“ във Fibank:
В последните 3 месеца отбелязахме ръст от 20% при безконтактните разплащания
До края на годината всички банкомати на най-натоварените ни локации ще са с безконтактна функционалност
Работим над редица проекти за дигитални услуги, свързани с карти
- Г-н Петров, през последните месеци картодържателите промениха ли навиците си при плащане с карта?
- През последните месеци станахме свидетели, че всичко може да се промени и се променя понякога за добро, понякога без да сме сигурни в крайния резултат. Промениха се картодържателите, променихме се и ние, които работим в услуга на клиентите. Необичайната обстановка предизвика разместване в приоритетите, навиците и поведението на потребителите. Тяхната покупателна активност и динамичност се отрази и върху тенденциите в картовите разплащания. Ограниченията, наложени от мерките срещу пандемията, затрудниха обичайни за ежедневието ни покупки, но пък способстваха за развитието на търговията през интернет. Според мен бързата реакция на бизнеса, който успя в много кратки срокове да се преориентира към онлайн разплащанията, заслужава адмирации,. А тези, които вече имаха налице интегриран онлайн магазин, много бързо и успешно успяха да удовлетворят потребностите на клиентите си.
Другото, което наблюдаваме и, което също намира своето обяснение в ситуацията на пандемия, е намалението на разплащанията в чужбина за сметка на тези в България. Дали потребителите ще обърнат повече внимание на стоки, закупени от България, и за в бъдеще или ще се върнат към старите си навици, тепърва ще разберем.
И все пак искрено се надявам и искам да вярвам, че отново ще пътуваме по света и ние, и нашите клиенти, които са най-активните в България по отношение на използването на своите карти.
- Наблюдава ли се увеличаване на безконтактните плащания?
- От години се борим да наложим безконтактните плащания – като супер бързи и удобни за клиентите. Те скъсяват времето на трансакцията, особено при подлимитните суми за плащане. Адекватна бе и политиката на картовите организации в тази посока. Още в началото на извънредното положение Visa и Mastercard взеха взаимно решение да увеличат лимита за безконтактни плащания без ПИН от 50 лв на 100 лв. Банките успяхме доста бързо да го въведем и предоставим на клиентите. Оттук, естествено, последва и ръст на тези плащания.
- Fibank е първата банка, която още през 2016-та година предложи на своите клиенти възможността да дигитализират своята карта. Има ли ръст при дигитализирането на дебитни и кредитни карти от началото на годината?
- Да, с гордост и нескромност обичам да повтарям, че ние сме първата банка в България, която излезе на пазара на картови услуги с дигитална карта в своето мобилно приложение. Проправяме и днес пътя в развитието на тази наистина невероятна иновация – въведохме ApplePay, GarminPay за нашите технологично умни и находчиви клиенти. Наистина наблюдаваме устойчив ръст към преминаване към мобилни разплащания. Радвам се, че и другите банки вървят в тази посока, защото по този начин израстваме и ние като технологично общество.
- Все повече услуги са достъпни от дистанция, като управление на лимити по карти, замразяване/размразяване на карта. Разкажете ни за предимствата на тези услуги.
- Fibank е лидер в технологиите, които са в услуга на клиентите. Проектът за управлението на картите от разстояние е част от нашата цялостна визия за модернизиране на предлаганите от нас услуги. Преди две години предоставихме на клиентите възможност за мобилно управление на карти. С него клиентът сам контролира, както нивата на трансакционните лимити, така и територията, на която би желал да работи неговата карта. Преди няколко месеца добавихме и възможност за замразяване/размразяване на карта, осигурявайки още повече свобода на действие и независимост от страна на клиента. Едновременно с това постигаме и друга важна за нас цел по пътя на развитие: обучение на нашите клиенти в адаптивност към технологичното общество, в което живеем, и създаването на потенциал за съвместна отговорност. Продължаваме да се развиваме и поетапно да разширяване портфолиото от услуги. Работим над редица проекти за развиване на потенциала на дигиталните услуги, свързани с карти.
- Какви новости предстоят за клиентите на Fibank?
- Неразумно е да съсредоточаваме усилия и ресурси в развитието на картов бизнес, в инвестирането в дигитални услуги и да сме с фокус върху безконтактните разплащания, ако не сме ръководени от мисълта как тези инициативи да бъдат от полза за нашите клиенти. Приемаме сериозно това предизвикателство и развиваме ежедневно мрежата от терминални устройства, която поддържаме в България. От началото на 2018 година стартира услугата депозиране на пари в брой на банкомат с допълнителна екстра за безконтактна функция – клиентите оперират на устройството без да се налага да поставят картата в четеца. Очаква се процесът по надграждане на АТМ устройствата на банката с безконтактната функционалност да приключи до края на годината. Целта ни е пълноценно използване на възможностите на безконтактните карти, с акцент особено върху дигиталните карти, които по очевидни причини до момента нямаха достъп до АТМ мрежата.
- В каква посока ще продължат да се развиват картовите разплащания?
- В каква посока ли? В посоката, в която се развива светът, обществото. Бъдещето упорито е насочено към високите технологии във всички области и сфери на живота. Вървим към абсолютна безналичност на разплащанията. Въпросът е какви интересни форми ще придобие по отношение на инструментите – карти (вече има биоразградими карти), телефони, часовници, гривни, всякакви аксесоари! Очевидно е, че стремежът е към удобство и бързина, без да се подценява и сигурната среда за осъществяването на разплащането, и моите предположения са, че редом с иновациите в тази посока, ще се залага на повсеместното разпространение на картовите разплащания – в магазина, на път, за данъци и такси, при малки и големи търговци, навсякъде, където все още няма карта.
Коментари